Kysymys:

Omistan VW Polo Classicin vm.2000 ja sen huoltokirjassa on, että jakopään hihnanvaihtoväli on 90 000km. Minulle kävi nyt niin että kiristäjän pyöristä (kahdella hihnalla) muovipinnoitteet irtosi ja tukirullan kampi meni poikki. Onko jälleenmyyjä velvollinen korvaamaan minulle korjauskustannukset, koska vika ilmeni ennen tuota 90000 kilometriä? Olen korjauttanut auton, mutta en merkkiliikkeessä.

Tapio Ketonen:

Jos olet ostanut auton uutena liikkeestä ja jos olet käyttänyt sitä säännöllisesti huolloissa, niin ilmeisesti merkkikorjaamolla tuo olisi tehty takuutyönä, koska mikäli autoa käytetään ja hoidetaan myyjän ohjeiden mukaisesti, tuon tapaisissa tapahtumissa myyjällä on kuluttajansuojalain mukaan vastuu asiasta.

Laki kuitenkin edellyttää, että myyjälle annetaan mahdollisuus korjata vika itse. Niinpä on aika pieni mahdollisuus, että saisit merkkiliikkeeltä rahaa käteesi noin vain. Ainakin itse vetoaisin tuohon lain edellytykseen, jos olisin tuon merkkiliikkeen pomo.

Joa autoa on huollettu muualla kuin merkkihuollossa, liike voi vedota siihen, etä merkkihuollossa jakopää olisi tarkastettu huolloissa - olisi todellisuudessa sitten tehty näin tai ei. Jos huolto-ohjeissa on tällainen ohje, riittääkin kinaamista siitä, onko se tarkastettu mahdollisessa vieraassa huollossa vai ei, ja jos on, niin onko tarkastettu kunnolla ja oikein.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.