Kysymys:

Kuinka saan b Vectran jousitusta pehmeämmäksi? Auttaako kallistuksenvakaimen poisto (onko edes laillista)? Tarvitaanko koko heristystä, eihän ennenkään mitään vakaimia ollut. Autossa on kerrassaan mainio ja pitkä jousitus, mutta en ymmärrä kuinka se voi olla niin pintakova. Vai vaihdanko kiikkutuoli Passattiin.

Tapio Ketonen:

Kallistuksenvakaimen poisto ei pehmennä jousitusta. Jos joustoliike on symmetrinen, vakain ei ole lainkaan pelissä mukana. Sen ainoa tehtävä on vastustaa toisen puolen jousen suurempaa kokoon painumista. Kallistuksenvakain on vääntösauvajousi, joka on kytketty kummankin puolen pyöränripustusten ja korin väliin. Jos toisen puolen jousi painuu enemmän kokoon, jousi kiertyy ja vastustaa jousen painumista keventäen samalla toisen puolen pyörää.

Jousituksen muuttaminen on nykyisin tarkkaa touhua, kaikkien muutosten pitää olla viranomaisten hyväksymiä - siis ainakin periaatteessa. Laillisesti siis kyseeseen tulisivat vain hyväksynnöin varustetut jousituksen muutossarjat. Pehmennyssarjoista en ole kuullut puhuttavankaan, joten niiden löytäminen voi olla vaikeaa. Käytännön apua ehkä löytyisi jousipajoilta.

Myös siirtyminen pykälää tai paria korkeampaan rengasprofiiliin voisi auttaa. Se voisi olla helpoin tapa hävittää jousituksen pintakovuutta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.