Kysymys:

Kyselin siitä katalysaattorista. Onko mahdollista, että n. 3kk:n ajo rikkinäisen ilmamassamittarin kanssa olisi vaikuttanut asiaan?

Menin huoltoon autosta kuuluvan kolinan takia ja huollossa sanottiin että katalysaattorin osat kolisivat.

Tapio Ketonen:

On todennäköistä, että vaurio on aiheutunut ilmamassamittarin viallisuudesta. Jos moottorinohjausjärjestelmä ei saa tarkkaa tietoa moottorin saamasta ilmamäärästä, seoksen muodostus on aikamoista arpapeliä. Jos moottori on käynyt liian rikkaalla, katalysaattoriin on tullut liikaa poltettavaa, ja tästä on seurannut ylikuumeneminen.

Katalysaattorin sisällä on kaksi perättäistä keraamista kennostoa, joiden läpi pakokaasut kulkevat. Kennostojen seinämät on päällystetty hyvin ohuella kerroksella katalyyttiä, siis ainetta, joka ei ota osaa taphtuvaan posessiin mutta joka läsnäolollaan edistää sitä. Jos kennostossa poltetaan liikaa ainetta, esimerkiksi palamattomia hiilivetyjä sisältävää liian rikkaalla käyvän moottorin pakokaasua, lämpötila nousee liikaa ja kennostorikkoutuu ylikuumenemisen takia.

Tässä vaiheessa sitten pakokaasuille ilmaantuu väljempi reitti, jonka varrella ei ole katalyyttiaineella pinnoitettuja seinämiä. Palamista eli pakokaaujen puhdistumista ei tapahdu, joten katalysaattori ei enää ylikuumenekaan.

Vähän ihmetyttää, että eikö siellä kojelaudassa palanut keltainen moottorielektroniikan häiriövaroitusvalo? Sen kuten muidenkin varoitusvalojen palaminen kannattaa ottaa todesta. Nyt tuli ilmamäärämittarin uusimisen lykkäämiselle aika lailla hintaa. Kova korko kolmen kuukauden lykkäyksestä!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.