Kysymys:

Mikä on "kohtuullinen" odotusaika auton korjauksessa kolarin jälkeen?
Automme Huyndai Sonata GLS V6 Aut.-03 koki kolarin 24.10. ja keskelle nokka tuli lovi lyhtypylväästä. Huollossa sanoivat, että korjauksessa ei tarvitse oikoa mitään, vain uudet osat tilalle.

Nyt on osat ilmeisesti saapuneet, kun auto luvattiin ensi viikolla (vko 50.). Asiasta on huollon kanssa keskusteltu viikoittain ja soiteltu pari kertaa maahantuojalle. On vastailtu, ettei osia ole? Ja että niitä ei saa?

Nyt on mennyt 6 viikkoa tapahtumasta. Voiko auto olla korjaamossa esim. 5 kk, koska osia ei saa? Onko olemassa joku raja tai suositus, jota näissä korjausasioissa tulisi noudattaa?

Tapio Ketonen:

Hyundain maahantuojan mukaan piirimyyjäsopimuksissa (ja huoltosopimuksissa) on kohtuulliseksi odotusajaksi määritelty viikko, jonka jälkeen piirimyyjän/huollon on viimeistään otettava yhteyttä maahantuojaan ja selvitettävä yhdessä, mistä viive johtuu. Samalla otetaan huomioon asiakkaan liikkumistarve esim lainaamalla auto tarvittavan lisäajan ajaksi tms. Tämä siis normaalitilanteessa.

Teidän tapauksessanne kuitenkin on ongelmana se, että maahantuoja on syksyllä katkaissut käyttämänne liikkeen eli tamperelaisen Autoliike Asko Mäkelän edustussopimuksen, joten kyseessä ei enää ole Hyundaita edustava liike. Nykyisin edustajana Tampereella toimii Metro-Auto oy. Tuo sopimus siis ei enää sido käyttämäänne autoliikettä. Auton voi toki korjauttaa missä tahansa, mutta merkkiliikkeellä on toki etunsa.

Autonne korjaus on viivästynyt, koska ilmastoinnin lauhduttimen kennoa ei ole saatu kohtuullisessa ajassa. Tässä käyttämänne autoliike on kuitenkin mielestäni toiminut poikkeuksellisen typerästi tai paremminkin törkeästi. Jos kolari on sattunut 24.10., ilmastointia ei todennäköisesti tarvita lähimpään puoleen vuoteen. Niinpä auton olisi voinut korjata muulta osin ja sopia, että ilmastoinnin lauhdutin asennetaan sitten, kun sellainen osa saadaan. Näin toimisi korjaamo, joka ajattelee asiakkaan etua.

Mitä ilmeisimmin Hyundain ja käyttämänne autoliikkeen ero on ollut vähemmän sopuisa. Teitä lienee käytetty apuna nokittelussa maahantuojaa kohtaan. Teidän asemassanne minä vaatisin korjaamolta hyvitystä siitä, että korjausta on aiheettomasti viivytetty.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.