Kysymys:

Itse ostin juuri uuden Corollan, ja vakuuttivat, että lisäkäsittelyä korille ei tarvita. Mutta saa nähdä. Tavoitteena olisi sitä kyllä pitää seuraavat 10 vuotta, joten eikö kannattaisi...

Ihmettelin muuten tuota edellistä kommenttia, että auto joutaisi romuttamolle 6-10 vuoden iässä !!! Kovin on rahamiehen puhetta, jos jo 6 vuotta vanha auto pitäisi ajaa kaatopaikalle. Toki autojen keski-ikää pitää Suomessa saada alaspäin, mutta jos autot romutettaisiin max. 10 vuoden iässä, niin voi tätä maapallo-parkaa.

Se mitä säästettäisiin pakokaasupäästöjen pienenemisessä, menisi moninkertaisesti takaisin niissä tuhlatuissa luonnonvaroissa, mikä menisi massiivisesti kasvavaan autotuotantoon. Vaikka en mikään viherpiiperö olekaan....

Tapio Ketonen:

Tuo myyjien väite siitä, ettei uusi auto tarvitsisi rusteenestokäsittelyä, on juuri sitä touhua, jolla pyritään saamaan autot aikaisemmin pois liikenteestä. Toyotan tehdaskäsittelyt eivät ole osoittautuneet kovin vakuuttaviksi. Esimerkkinä tästä on se, että vuosimallit 1983-87 eli vanhemmat etuveto-Corollat ovat vielä usein yllättävän siistissä kunnossa, mutta vuosimallit 1987-1990 ovat yleisesti hyvin rupisessa kunnossa. Erona on se, että vanhempiin tehtiin suojauskäsittely maahantuonnin yhteydessä, uudempiin ei.

Valmistajat pyrkivät saamaan kansalaiset uusimaan autonsa mahdollisimman usein. Maissa, joissa autoteollisuus on vahva vaikuttaja, myös lainsäädäntö vaikuttaa tähän suuntaan. Saksan autoverotus päästöluokkineen on tästä mainio esimerkki. Vanhoille autoille on määrätty niin kalliit vuosiverot, ettei vanhalla autolla kerta kaikkiaan kannata ajaa. Tätä taannoisen ympäristöministerin mukaan nimettyä ns. Töpferin veromallia "viherpiiperöt" pitivät ympäristön kannalta erinomaisena, mutta kyllä se on paljon erinomaisempi nimenomaan autoteollisuuden ja kaupan kannalta.

Japanisa samaan pyritään teknisin määräyksin. Kunnosta riippumatta siellä pitää autoihin vaihtaa tiettyjä osia, mm. tukivarsia ja jarruputkistoja. Kun työ on kallista ja autot halpoja, siellä todellakin kärrätään romutukseen jo kuusivuotiaita autoja.

Uusien autojen valmistus tietenkin kuluttaa luonnonvaroja, mutta suurin osa autosta toki on sentään kierrätettävää. Paitsi että uusissa on pienemmät päästöt, ennen kaikkea niiden turvallisuus kolaritilanteissa on merkittävästi parempi. Joten kyllä ne autot ehkä sittenkin kannattaisi kuskata sulattamoon hieman aikaisemmin kuin nykyisin tehdään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.