Kysymys:

Perusfilosofinen ja laaja kysymys: Mikä tuottaa sen, että auto a. on vioilla kyllästetty, kun identtinen ja samat kilometrit ajanut auto b on viaton. Miten tehtaan linjalla perätysten valmistuneet autot ovat kestonsa puolesta poikkeavat?

Onko sittenkin pääsyyllinen autojen vikoihin/tyyppivikoihin kuljettaja eikä valmistaja? Olen omistanut kaksi ADAC:in testissä häntäpäähän sijoittunutta autoa, joiden vikalistat ovat olleet todella lyhyet. Vai onko mulla ollut tsägää?

Tapio Ketonen:

Hyvä kysymys. Eipä tuohon liene muuta vastausta kuin se, että joskus Murphyn laki iskee oikein kunnolla.

Vika voi olla käyttäjän syytä, mutta jos kyseessä on tyyppivika, niin silloin syyllinen on kyllä valmistaja. Voihan olla, että joku onnistuu varovaisella käytöllä pitämään ehjänä sellaisen osan, joka useimmilla käyttäjillä pettää.

Lähtökohtana on kuitenkin pidettävä, että ns. normaalissa käytössä - mitä sillä sitten tarkoitetaankaan - auton ja sen osien pitää kestää normaalisti, ilman erityisen varovaista käyttöä. Jos sama osa pettää useista tai jopa useimmista autoista, se on silloin liian heikko.

Tarkoittanet ADAC:in vikatilastoja. Niissähän kirjataan, miten paljon millainenkin automalli on joutunut turvautumaan ADAC:in tiepalvelun palveluksiin eli jäänyt tielle. Sijoittuminen tilastoissa häntäpäähän ei välttämättä tarkoita, että autossa olisi vakavia vikoja, usein tielle jäämiseen on syynä jokin aivan pieni vika. Täälläkin käyttäjien vaikutus on suuri. Tilastoja tutkimalla voi vetää senkin johtopäätöksen, että tiettyjen merkkien käyttäjät laiminlyövät autojen säännöllisen huollon useammin kuin toisten.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.