Kysymys:

Olen hankkimassa saksasta BMW 525 tds -autoa (vm 1998-2000), mutta nyt pari tuttua sanoi ettei sen lämmityslaite ole teholtaan sellainen että sillä pärjäisi suomen talvessa. Miten siis on? Onko 525tds talvella lämmin auto? Tarviiko käyttää 30 pakkases webastoa yhtenään?

Entä starttimoottori ja laturi, pitääkö ne vaihtaa että ne toimis tääl suomes?
Kuulostaa aika hullulta mutta näin sanottiin ja nyt herättää hieman epäilystä olisiko germaanit laittaneet pohjoisen autoihin tehokkaammat laitteet. En tiedä?
Entä miten koneen kestävyydestä, huollettavuudesta ja "perusvioista" on kokemuksia?

Tapio Ketonen:

Uuden dieselit eivät yleensäkään ole talvella kovin lämpimiä, koska hukkalämpöä syntyy vähän. Juuri tästä syystä niissä on se Webasto tai Eberi yleensä vakiona. Bemarin systeemeissä on kuitenkin omituinen ajatusvirhe, sillä ainakaan pari vuotta vanhoissa 530 d -malleissa lisälämmitin ei käynnisty, jos pakkasta on reilusti eli yli 30 astetta. Se on kuulemma BMW:n rakentama ominaisuus, Webasto kyllä toimisi.

Lisälämmittimen olemassaoloon on kaksi syytä. Ensinnäkin auto lämpenisi ilman sitä hitaammin, mutta toinen syy on se, että lisälämmitin myös vähentää kylmäpäästöjä, koska moottori lämpenee nopeammin. Normaalistihan vakiona oleva lisälämmitin käynnistyy samanaikaisesti moottorin kanssa ja sammuu vasta, kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee 70 asteeseen.

En sitten tiedä, onko Saksaan myydyissä vanhoissa 525 tds -malleissa lisälämmitintä lainkaan. Sen sijaan pitäisin aika yllättävänä, jos autoissa olisi alitehoiset laturit ja startit. BMW testaa autojensa talviominaisuuksia Lapissa, joten kyllä niillä pitäisi tulla toimeen Suomen olosuhteissa.

Vikalistaa kannattaa kysellä ja etsiä keskustelupalstoilta, meille vioista ei ole tullut tietoja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.