Kysymys:

Mikä olisi sopiva latausgeneraattorin vaihtoikä?
Edellisessä autossa se sippasi 180 000 km:ssä ja autosähkölliikkeessä korjaus tuli edullisemmaksi kuin vaihtolaturi (BOSCH 110A).

Erään rekkafirman korjaamopäällikkö kertoi 8 v. sitten, että heillä autoihin vaihdetaan aina 150 000 km jälkeen vaihtolaturi, niin ei tarvitse tien päällä niitä hoitaa. Onko tänä päivänä laturitekniikka kehittynyt, että tuota km-määrää voisi oleellisesti suurentaa? Vaikuttaako laturin koko asiaan?

Tapio Ketonen:

Jos halutaan toimia varman päälle, niin kyllähän tuo 150 000 km silloin on varmaan ihan hyvä vaihtoväli, mutta arvelisin kuitenkin, että kyllä laturi kuorma-autossa yleensä kestää jonkin verran pitempäänkin. Toisaalta jos korjaus tehdään itse, niin eipä se kovin paljon maksakaan. Henkilöautossa ei laturin pettäminen välttämättä aiheuta samanlaisia taloudellisia menetyksiä kuin työkäytössä olevassa rekassa, mutta käyttövarmuus ei toki ole haitaksikaan.

Tekniikan kehittyminen ei vaikuta asiaan, kuulalaakerit ovat olleet samanlaisia jo ties kuinka kauan, samoin muutkin laturin rakenneosat. Paremminkin kyse on siitä, miten laturi on mitoitettu. Yleensä raskaan kaluston laturit mitoitetaan reilummin, joten ne myös kestävät pitempään.

Laturista kuluvat ennen kaikkea laakerit ja hiilet, jotka pitää korjattaessa uusia. Omatoimisessa korjauksessa kannattaa myös tarkistaa kollektorin kunto ja sorvata se suoraksi, jos hiilet ovat kuluttaneet siihen uria. Tasasuuntaussillan uusiminen varmistaa, että laturi toimii ongelmittä, sillä tärinä on saattanut vaurioittaa sitä.

Yleensä laturissa pettää tasasuuntaussilta, joten se kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi. Autosähkökorjaamo pystyy halutessaan kunnostamaan epäkuntoon menneen laturin hyvinkin edullisesti, jos ei tarvita muita korjauksia kuin nuo edellä mainitut.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.