Kysymys:

Ostin ensimmäisen dieselautoni. Käynnistäessäni sen kylmänä tajuan senverran itsekin että silloin hehkutetaan jotta kone käynnistyisi reippaasti.

Kysymys kuuluukin että käynnistettäessä koneen ollessa enemmän tai vähemmän lämpimänä kannattaako hehkuttaa koska lähteehän se "puolilämmin" kone käyntiin muutenkin. Ajattelin vain, että säästänkö hehkuja käynnistämällä suoraan vai nokeanko konetta näin tehdessäni. Päättelin myös, että nämä hehkut ovat myös kuluvia osia, joten kumpi tapa on parempi ja kuinkahan usein tällaiset hehkut joutuu vaihtamaan olettaen että ajaa noin 25 tuhatta vuodessa, puolet lyhyttä ja puolet pitempää ajoa.

Tykkääkö dieselkin, jos sille silloin tällöin antaa "kenkää" vai voiko sillä sätkyttää miten haluaa?

Tapio Ketonen:

Nykyisissä dieseleissä on automaattihehkutus. Se kytkeytyy päälle ja pois automaattisesti Mielestäni hehkutus eli pieni odotus ennen käynnistystä kannattaa aina tehdä, sillä kone kuitenkin käynnistyy herkemmin ja polttoneste palaa alusta alkaen puhtaammin. Eivät ne hehkut siitä kovin oleellisesti kulu, tuskinpa ne vielä tällä vuosikymmenellä kärvähtävät. Eri juttu sitten, jos hehkutusrele jumittuu ja jäävät pitemmäksi aikaa päälle.

Diesel aivan kuten bensakonekin pitää reippaasta ajosta, ei liikaa revitystä tai huudatusta, ei liioin vedätystä alikierroksilla. Vedätys on etenkin voimansiirrolle rasittavaa, sillä voima tulee dieselistä aika karkeina rakeina. Tästä syystä voimalinjaan syntyy pikkukierroksilla pahoja värähtelyjä, jotka nopeuttavat kulumista.

Mitsu Pajeron ja Toyota Hiacen viitosvaihteet eivät 80-luvulla kestäneet juuri siitä syystä, että viitosella kierrokset olivat matalalla ja koneen värinät rikkoivat vaihteistosta viitosvaihteen laakeroinnin. Ei bensakonekaan sinänsä kaipaa sitä kengänantoa, mutta alkanut karstoittuminen siitä kyllä hieman vähenee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.