Kysymys:

Ongelma on käytetty, n. 20 000 km ajettu autoliikkeen käytössä ollut Renault Clio 1.2 Expression. Vm 2002 elokuussa otettu käyttöön.
Yön yli seisseenä ilman lämpötilan ollessa n+2-+5 ja
keli sadetihkua, käynnistys aamulla takkuinen. Käynnistyy kyllä mutta jää käymään epätasaisesti ja lähes sammuen.

Mikä neuvoksi? On kuulema tyypillinen vika uusillekin Clioille. Johtuu katalysaatto-rin sijainnista ja sen lämpenemisestä. Autoliikkeessä nostavat kädet pystyyn ja antavat neuvoksi painaa kevyesti kaasua kun auto on startannut. Auton lämmettyä ja käytyä n.30 sek. käynti tasaantuu. Jos auto sammuu ennen käynnin tasaantumista, käynnistys erittäin hankalaa. Autoni on tarkastuksen mukaan virheetön??

Toivonko pakkasia,jolloin käynnistys on ok vai vaihdanko merkkiä? Korjaamoa?

Tapio Ketonen:

Jos tilanne on todellakin sellainen, että Clio 1.2:n kuuluukin toimia noin, niin silloin ei auta kuin se merkin vaihto. Jos merkkiliike vahvistaa, että uusikin auto toimii noin, niin mitäpä sille voi tehdä. Autohan on uutta vastaavassa kunnossa.

Asia toki pitää mitä pikimmin saattaa auton ostoa harkitsevien tietoon, sillä muista merkeistä löytynee paremmin toimivia, siis sellaisia, jotka toimivat myös märällä ja kolealla.

Sinänsä omituinen bugi toiminnassa. Eihän katalysaattorin pitäisikään aivan alkuvaiheessa toimia. Ilmeisesti autolla on ollut ongelmia tyyppihyväksynnän päästörajojen läpäisyssä, joten seossäätö on vedetty turhan laihalle. Tuollainen keli toki on useimmille autoille aika hankala olosuhde, mutta auton pitää sopeutua hankaliinkin olosuhteisiin. Lisäksi tuollainen keli ei Ranskassakaan ole talvisaikaan harvinainen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.