Kysymys:

Kannattaako uusi auto viedä jonnekin täydelliseen ruostesuojaukseen esim. joku Dinitrol- käsittely?

Mistä tiedän, mihin liikkeeseen kannattaa viedä, meinaan, etteivät revi koteloista ja muoveja palasiksi ja massat on pitkin maalattuja osia......

Tapio Ketonen:

Kysymys on hyvä, ja sitä voidaan lähestyä monelta eri kannalta.

Suomen kansantalouden kannalta olisi tietenkin erittäin kannattavaa, että uudet autot vietäisiin ruosteenestokäsittelyyn. Käsittelyn hinnasta valtaosa jää Suomeen joko palkkoina tai veroina. Lisäksi auton käyttöikä pitenee jopa useilla vuosilla. Aineita on useita eri nimisiä, Dinitrolin lisäksi mm. Finikor-liikkeiden käyttämä Mercasol tai Tectyl, kaikki ovat hyviä ja tehokkaita, jos käsittely tehdään huolellisesti.

MUTTA...
Uuden auton ostajan kannalta ei ole lainkaan selvää, että ruosteenestokäsittely kannattaisi teettää. Uuden auton ostaja näet yleensä ostaa seuraavan uuden auton jälleen noin kolmen vuoden kuluttua. Tuossa ajassa auto ei ehdi ruostua. Mikä pahinta, autoa vaihdettaessa autoliike ei suinkaan kysy, onko autolle tehty ruosteenestokäsittely, eikä se nosta hyvityshintaa sentin vertaa, vaikka käsittely olisi tehtykin. Tällä perusteella laskien käsittely siis ei kannata.

Tilanne on tyhmä ja nurinkurinen. Autokauppiaat kyllä mieluusti kehuvat, miten pitkäikäisiä heidän edustamansa autot ovat, pitkäikäisyyshän osoittaa, että auton arvo säilyy. Kuitenkaan he eivät halua mitenkään edistää auton iän jatkamista. Lyhytnäköistä porukkaa!

Työn laadusta on vaikea saada selkoa muuten kuin joko kavereilta kyselemällä tai itse teettämällä. Tärkeintä on tarkastaa työn laatu siltä osin kuin se on mahdollista heti käsittelyn jälkeen ja vaatia liike tarvittaessa korjaamaan ja korvaamaan tekosensa. Eräs toimiva nyrkkisääntö on, että halvin hinta ja paras laatu eivät yleensä löydy samasta paikasta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.