Kysymys:

Hain 2001 ns. "pirkkamersun"(1992/190D) saksasta. aion ajaa autolla n. 10v. koriltaan värkki on ehjä ja ruosteeton. aluksi olin aikeissa suojauttaa autoni normaalisti. (hinta n.4500mk; sis. sisälokareiden asennus, 4 kpl.).

päätinkin kokeilla wanhaa ja hyvää öljy/vaseliini käsittelyä. nyt suojauksen+s-lokasuojien asennuksen yhteishinnaksi tuli n. 1000 mk kun pohja/kotelot rasvattiin "laiva vaseliinia". rasvan puhdistus riepua tarvitsin muutamana alku viikkona. museoautooni(vw kupla 58) tehtiin sama käsittely 1997.

Suomen teillä ajetuissa autoissa on aina kivenhakkautumia/pohjan raapaisuja joissa on ruostuman alkuja ja jota tavallinen massaus ei pysäytä.

Tapio Ketonen:

Tuo nyt ei ollut mikään kysymys, mutta laitan silti sen näkyviin, koska näihin ihmekikkoihin näemmä monet uskovat. Toki on niinkin, että kukin tulee omalla uskollaan autuaaksi, mutta tuo lähetyssaarnaaminen eli oman uskon levittäminen on aina vähän kaksipiippuinen juttu.

Tosiasia nimittäin on, että jos öljyn tai vaseliinin käyttö olisi ollut riittävän hyvä keino estää ruostumista, niin miksi ihmeessä suuri joukko tutkijoita olisi ollut niin julmetun tyhmiä, että he olisivat tehneet valtavasti töitä kehittääkseen oikeita ruosteenestoaineita? Enpä usko ollenkaan, että viisaat ihmiset olisivat olleet niin tyhmiä. Kyllä syynä on ollut se, etteivät rasva tai öljy anna riittävää suojaa.

Näiden keinojen huono ruosteentorjuntakyky on testattu lukuisissa eri testeissä, ja tulos on aina ollut sama. Jäteöljy, teräketjuöljy, puhdas moottori- tai vaihteistoöljy sekä vaseliini ovat kaikki tarkoitettuja aivan muuhun käyttöön kuin levitettäviksi avoimille pinnoille, jossa ne joutuvat sadekelillä jatkuvan vesisuihkun kuluttamiksi.

Ruosteenestoaineiden teho perustuu siihen, että ne muodostavat suojattavan pinnan päälle mahdollisimman tiiviin kalvon, jonka läpi ilman happi ei pääse pellin kanssa tekemisiin. Aineet levitetään ohennettuina, ja niistä haihtuu liuotin pian ruiskutuksen jälkeen. Tällöin suojakalvosta tulee sitkeä ja luja. Väitän, että nuo kivenhakkautumat tai raapaisut tulevat kuitenkin paremmin suojatuiksi oikeilla suoja-aineilla kuin rasvalla tai öljyllä. Itse asiassa öljyn tai rasvan levittäminen luontoon on vastuutonta ja tuomittavaa, vaikka se siinä välillä olisikin hetken levitettynä "suojaamaan" auton peltipintoja.

En tunne tarkemmin tuota "tavallista massausta", joka ei pysäytä ruostuman alkuja. Totuus toki on, että auto ruostuu aina ja vääjäämättä. Paraskin suojaus pystyy vain hidastamaan tätä prosessia, ei täysin pysäyttämään tai estämään. Suojauksen lisäksi myös auton ulkopuolisen maalipinnan säännöllinen pesu ja vahaus antaa lisää ikää. Myös alustan pesu tekee hyvää, kunhan siinä ei käytetä painepesuria. Voimakas suihku voi vaurioittaa alustasuojausta ja tunkeutuu helposti myös kestovoideltuihin niveliin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.