Kysymys:

Tarkoittaako ruotsalaisten ruostetutkimus Mazda 6:sta sitä, että tehdas on käytännössä jättänyt ruostesuojauksen asiakkaan tehtäväksi? www.vibilagare.se/rostregistret.asp

Tapio Ketonen:

Sitähän se käytännössä merkitsee. Autolla toki on 12 vuoden puhkiruostumistakuu, mutta näiden takuiden merkitys on minun mielestäni lähinnä yhtä tyhjän kanssa. Ainakaan toistaiseksi nin Suomessa kuin Ruotsissakaan ei tuo 12 vuotta riitä alkuunkaan auton korin kestoiäksi. Japanissahan autot on tuossa iässä jo sulatettu uusien raaka-aineiksi, mutta täälläpäin korin pitäisi kestää pitempään.

Mazda ei suinkaan ole ainoa tällainen. Kaikki lienevät jo huomanneet, miten esimerkiksi vuosimallien 1987-1990 Toyota Corollat ruostuvat paljon nopeammin kuin pykälää vanhemmat eli vuosien 1983-86 mallit. Syy tähän on se, että vanhemmat oli lakisääteisesti suojattava Suomessa maahantuontivaiheessa, ja tämä näkyy vieläkin. Korimallin vaihtuessa tehdassuojaus hyväksyttiin lain vaatimaksi "hyväksyttäväksi tavaksi suojata kori syöpymistä vastaan", kuten laki vielä tuolloin vaati. Nythän tuo pykälä on EU:n tuomen "edistyksen" myötä pyyhitty pois.

Kaikkein pahinta on, että automyyjät vakuuttavat suu vaahdossa, että "Ei näitä meidän merkin autoja enää tarvitse suojata, ne on tehtaalla niin hyvin suojattu, ettei sitä tarvita lainkaan". Myös käytettyjen autojen kauppiaat ovat samassa käyttäjien ja kansantalouden kannalta tuhoisassa juonessa siten, että auton laadusta eli suoritetusta ruosteenestokäsittelystä ei hyvitetä sentin vertaa.

Niinpä uutta autoa ostavan ei kannata suojauttaa autoaan. Suojaus maksaa useita satoja euroja, mutta kun auton uutena ostanut sitten normaalisti 3-4 vuoden päästä vaihtaa autonsa uuteen, vaihtohyvitykseen ei vaikuta lainkaan, onko ruosteenestokäsittely tehty vai ei. Auto ei tuona aikana ruostu, joten kaikki ruosteen torjuntaan laitettu raha on hukkaan heitettyä.

Toki vanhempien autojen ruostuminen heikentää niiden kysyntää tosi vanhoina, mutta tämähän onkin maahantuojien ja autokauppiaiden tarkoitus. Ostakaa uusia autoja, eli tuokaa rahanne meille! Viis kansantalouden edusta, sehän on yhdentyneessä Euroopassa vanhanaikainen asia!

Totuus kuitenkin on, että edelleenkin kaikki autot on ostettava Suomeen suomalaisella työllä. On kaikkien etu, jos niitä voidaan käyttää mahdollisimman pitkään. Puheet vanhojen autojen haitallisuudesta ympäristölle ovat täyttä p----aa, eivät muutamat suomalaiset vanhat autot tunnu missään esimerkiksi jenkkien koti-ilmastointien tai Venäjän teollisuuden aiheuttaman ilmakehän saastumisen rinnalla. Turvattomuuspuheetkaan eivät vakuuta, aika paljon ihmisiä kuolee ja loukkaantuu aivan uusissakin autoissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.