Kysymys:

Moi kaverin kanssa väitellään tästä asiasta. Eli silloin kun tehdään moottorijarrrutus niin bensan saanti loppuu moottorille?

Tapio Ketonen:

Yleensä loppuu. Polttonesteen suihkutuksella varustetuissa autoissa on normaalisti kaasuläpän vivustossa kytkin, joka katkaisee moottorijarrutuksessa bensiinin syötön kokonaan, Vasta kun moottorin kierrokset laskevat alle tietyn rajan, esim. 1500 kierrosta, suihkutus alkaa taas toimia. Tämä näkyy esimerkiksi siitä, että jos autossa on kulutusmittari, se näyttää moottorijarrutuksen aikana nollaa. Tuo kierrosraja on asetettu siksi, että kovin pienillä kierroksilla suihkutuksen ja samalla palamisen alkaminen tuntuisi kaasua painettaessa ikävänä nykäisynä. Näin tehon nousu tapahtuu pehmeämmin.

Kaasutinmoottoreissa asia hoituu siten, että kun kaasuläppä sulkeutuu, bensaa mukaansa ottava ilmavirtaus käy perin vähäiseksi, mutta se ei kuitenkaan lopu aivan kokonaan.

Dieselissä ruiskutus loppuu aina, kun mennään moottorijarrutukselle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.