Kysymys:

Mikä on Volkkarin Ekoturbon ahtopaine tehdasasetuksena, ja voiko sitä nostaa, esim. ahtoporttia kiristämällä

Tapio Ketonen:

Ahtopainetietoa minulla ei valitettavasti ole, ja perusasia sen löytämiseksi tietenkin olisi täsmällisen mallinimen sekä vuosimallin tietäminen.

Jos kyseessä on ns. vanhanaikainen turbokone, jossa hukkaporttia säädetään ahtopaineen ohjaamalla kalvosylinterillä, vastajousen kiristäminen toki nostaa painetta. Ahdettujen moottorien räpläämisessä on kuitenkin syytä muistaa kaksi asiaa.

Ensimmäinen niistä on vanha ja sisällöltään sama kuin peruskoulusta tutun mekaniikan vipusäännön: Mikä voimassa voitetaan, se matkassa menetetään. Lisätehon kutittaminen lisää moottorin rasituksia ja heikentää kestävyyttä.

Toinen asia on, että ahtopaineiden muuttaminen on rakennemuutos, joka tekee autosta laittoman. Toki tiedän, että asian toteaminen katsastuksessa on hankalaa ja jää yleensä huomaamatta, mutta pykälien mukaan ahtopaineen muuttaminen edellyttäisi myös autolta uusia virallisia päästömittauksia. Ne eivät ole mitään katsastusaseman savumittauksia vaan VTT:llä tehtäviä testejä, joilla on hintaa reilusti, arvelisin sen olevan yli tuhannen euron suuruusluokkaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.