Kysymys:

Mitä eroa on kesä- ja talvilaadun dieselillä? Ja minkälaista vahinkoa voi aiheutua ajettaessa kesälaadun dieselillä sen toimintalämpötilan alittavassa lämpötilassa? Käsittääkseni esim. Nesteen kesälaadulla voi ajaa peräti -25 asteeen lämpötilassa?

Tapio Ketonen:

Tärkein ero kesä- ja talvilaaduilla on käytettävyys kylmässä. Periaatteessa kesälaatuinen on polttonesteenä parempaa, sen lämpöarvo on hieman parempi, joten sitä kuluu aavistuksen verran vähemmän. Halvempaakin se on. Talvilaadusta on raskaampia jakeita hieman poistettu, mutta koska en tunne polttoainekemiaa kunnolla, en osaa sanoa tarkempaa.

Jos ajetaan kylmässä kesälaadulla, mitään vahinkoa ei aiheudu niin kauan kuin auto kulkee. Mutta sitten kun kulku lakkaa, alkaa sitä vahinkoakin tulla. Jos nyt ei oteta huomioon taivasosuuden vaarantumista ja kirotilin kasvua, vahinkoa tulee vaikkapa siitä, ettei päästäkään ajoissa perille vaan joudutaan pulaamaan polttonesteen kanssa maantiellä ja kaiken lisäksi aivan tyhjän takia. Yleensä ongelmat tietenkin tulevat pimeällä ja myös liikenteen kannalta hankalimmassa mahdollisessa paikassa. Ainakin hinauskuluja tulee helposti.

Kun dieselpolttonesteen lämpötila laskee alle sen suodatettavuuslämpötilan, sen sisältämät parafiinit alkavat kiteytyä. Kiteet kerääntyvät polttonestesuodattimeen, johon syntyy valkoista tahnaa. Nämä kiteet eivät liukene sillä, että lämpötila nousee taas sen suodatettavuuslämpötilan yläpuolelle, mähnä säilyy suodattimen tukkivana, vaikka lämpö nousisi pitkälle plussan puolelle.

Ainoa keino saada auto taas liikkeelle on vaihtaa suodatin. Se ei kuitenkaan auta, jos ei saman tien myös polttonestettä ole vaihdettu. Nykyaikaisen dieselin polttonestejärjestelmässä käy kova virtaus, joten uutta parafiinia tulee tuota pikaa suodattimeen. Tilapäisapua saa lisäämällä liian suvisen kaasuöljyn joukkoon puhdistettua valopetrolia eli lamppuöljyä, tynnyritavara olisi halvempaa, mutta siinä on sama punainen tunnusväri kuin löpössä, joten voi tulla tosi kalliiksi, en suosittele!

Hätätilassa myös pieni bensiinin lisääminen saa kaasuöljyn notkeammaksi, mutta se ei missään tapauksessa ole diesellaitteille hyväksi, joten sitä ei tosiaan kannata tehdä kuin äärihädässä.

Kesälaadun käyttämiselle ei sinänsä ole mitään asterajoja. Öljy-yhtiöiden ilmoittamat suodatettavuuslämpötilat ovat laboratorio-olosuhteissa mitattuja, käytännön rajat asettaa kunkin auton poltonestejärjestelmä. Joissakin kesälaatu menee paremmin läpi kuin toisissa. Jos järjestelmässä on tehokas polttonesteen lämmitin ja hyvin muotoillut väljät polttonesteputket, laite toimii kesälaadulla vaikkapa millaisella pakkasella tahansa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.