Kysymys:

Millä perusteella vakuutusyhtiöt nostavat automallin vakuutusmaksuja moottorin sylinteritilavuuden kasvaessa? Esimerkiksi Audi A4:n 1,8-litrainen turbo ja 2,4-litrainen ahtamaton ovat suurin piirtein yhtä tehokkaita, mutta turbo-audisti säästää toista sataa euroa vakuutuskuluissa täysbonuksilla. Luulisi autojen tekniikan olevan suht samanlaista ja pelien korjauskuluiltaan yhtäläisiä.

Tapio Ketonen:

Vakuutusmaksujen perusteita ei pysty tavallisella ihmisjärjellä yleensäkään ymmärtämään, joten mikään logiikka ei niissä toimi. Järjestelmä on niin monimutkainen, että yleensä vakuutusvirkailija ei pysty vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen: Miten suuret tällaisen auton vakuutusmaksut ovat?

Maksuluokittelun lähtökohtana on moottorin iskutilavuus, ja sen perusteella määriteltyä maksuluokkaa sitten korjataan mallikohtaisella korjaustekijällä, joka joko nostaa tai laskee auton maksuluokkaa. Tämä "pärstäkerroin" kuulemma määräytyy mallikohtaisen vahinkotilaston sekä korjauskustannusten perusteella. Käytännössä luokittelu näyttää monessa kohdin olevan aika sattumanvarainen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.