Kysymys:

Voiko Suomen olosuhteissa luottaa noihin longlife öljyihin ja niiden jopa 40 000 km pituisiin öljynvaihtoväleihin. Onko asiaa tutkittu, esim öljyn ominaisuuksia vaikkapa 30 000 km jälkeen? Itsellä Skodan Tdi ja vähän hirvittää moiset vaihtovälit!

Tapio Ketonen:

Eiköhän asiaa ole aika lailla tutkittu, valmistajat eivät hyppää pitkiin vaihtoväleihin asiaa tarkoin tutkimatta. Kalliiden erikoisöljyjen ominaisuudet kyllä riittävät, mutta asettaisin silti niiden ja superpitkien vaihtovälien käytön järkevyyden kyseenalaiseksi. Teknisessä mielessä asia toki on kunnossa, eivät pitkät vaihtovälit riko moottoria, jos myös öljynlisäyksissä käytetään longlife-öljyjä.

Jos moottori kuluttaa öljyä - merkkiorganisaatioiden mukaanhan moottori on kunnossa, jos öljyä kuluu esimerkiksi 0,5 litraa tuhannella - 40 000 km vaihtovälillä 20 litraa (!), tavallinen öljy tulee tiuhemmilla vaihtoväleillä merkittävästi halvemmaksi. Ja vaikka öljyä ei menisikään tuota tahtia, öljynvaihtojen hinnoissa ei taida syntyä tuntuvia säästöjä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.