Kysymys:

Akku kaipasi lataamista. Omistajan käsikirja (MB E -98) sanoo, että akku irti ja pois autosta ennen lataamista. Kysymys: Miksi kaapelikengät pitää irrottaa ennen lataamista, eli mitä ongelmia saattaa aiheutua akun lataamisesta, jos akun kengät ovat kiinni? Onko käytetyllä akkulaturilla merkitystä asian kannalta?

Ja toiseksi, pitääkö akun kennojen korkit avata lataamisen ajaksi? Akusta lähtee kyllä muoviputki,joka näyttää vedetyn korin läpi ulos.

Pitääkö muuten auton moottori sammuttaa ennen kuin kytkee perävaunun sähköpistokkeen auton vetokoukun sähkörasiaan?

Tapio Ketonen:

Tuo ohje on mielestäni hätävarjelun liioittelua. Toki sillä pyritään varmistamaan, ettei auton elektroniikalle vain tapahdu mitään. Tavallisia kotilatureita käytettäessä akkukenkien irrotus ei mielestäni ole tarpeen, kun vain laturi kytketään ensin akkuun (varmasti oikein päin!), varmistetaan että latausjohtojen puristimet yhdistyvät kunnolla ja vasta sitten kytketään laturiin virta päälle. Lataus pitää myös lopettaa siten, että ensiksi vedetään laturin stöpseli seinästä, vasta sitten irrotetaan latausjohdot.

Jos lataamiseen käytetään kovin tehokasta, ns. pikalaturia, vaarana on ylijännite, joka voi vaurioittaa elektroniikkaa. Myös laturin kytkeminen tai irrottaminen "lennossa" eli virta päällä saattaa aiheuttaa jännitepiikkejä.

Jos akkua ladataan irrallaan vetokaapissa kuten pitäisi tehdä, silloin on syytä myös avata kennojen tulpat. Nykyisissä akuissa se ei kuitenkaan aina ole edes mahdollista, ne on kätketty teipin alle. Jos akku on kiinni autossa, tulppien avaaminen ei ole tarpeen, kiinnihän ne ovat ajonkin aikana, ja silloinkin akku lataantuu.

Akun lataaminen ei kuitenkaan ole aivan riskitöntä. Käytännössä ladattaessa tapahtuu aina hieman veden hajoamista hapeksi ja vedyksi eli räjähdyskaasuksi. Nimi kertoo, että tuo kaasu on vaarallista, se syttyy pienestäkin kipinästä. Siksi kaikki kytkennät pitää tehdä varovasti ja kipinöitä välttäen. Laturi siis kiinni ja irti jännitteettömänä, ja jos akkukenkiä irrotetetaan, ensiksi irrotetaan ja viimeksi kiinnitetään miinusnapa. Jos virta on päällä ja plusnapaa irrotettaessa tai kiinnitettäessä avain sattuu osumaan kotiin, räjähdysvaara on suuri.

Jos akkua on ladattu kaapelit irrotettuna, olisi hyvä odottaa lataamisen päätyttyä ainakin puoli tuntia, ennen kuin kytketään kaapelit. Nykyisissä autoissa on aina päällä joitakin sinänsä vähän kuluttavia sähkölaitteita, mutta kytkentähetkellä niidenkin ottama virta saattaa aiheuttaa kipinän. Juuri ladatusta akusta voi räjähdyskaasua vielä tulla riittävän runsaasti.

Akkukaapelien irrottaminen aiheuttaa usein monia harmeja. Radio alkaa kysellä turvakoodia, pikavalintojen ohjelmoinnit nollautuvat ja uusimpana ongelmana ovat katsastusvaikeudet. Jos akku irrotetaan, vikamuisti nollautuu, ja OBD-testissä todetaan, ettei dianoositietoja olekaan tallessa riittävästi.

Moottorin sammuttamiseen ei sinänsä ole mitään syytä, paitsi tietenkin turhan tyhjäkäynnin välttäminen. Jos haluaa ottaa oikein varman päälle, niin valot voi sammuttaa kytkemisen ajaksi, mutta tähänkään ei mielestäni ole tarvetta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.