Kysymys:

Ostin ensimmäiseksi autokseni MB200D vm.-92. Autolla on muuten mukava ajaa, mutta siinä on pari häiritsevää seikkaa:

Jollei kytkintä osaa käyttää täsmälleen oikein, niin auto nytkii voimakkaasti kytkintä painettaessa ja nostettaessa varsinkin 2-vaihteella. Onko se ominaisuus vai vika, ja mistä se johtuu?

Toinen kysymys on kriittisempi, ja koskee auton seilausta. Varsinkin täynnä olessaan kuski+4 matkustajaa auto lähtee kulkeutumaan laitoja kohti ja sitä pitää jatkuvasti ohjata, ohjautumista on myös yksin ajaessa, mutta paljon lievemmin. Autosta on katsottu aurauskulmat kahteen otteeseen, vaihdettu apusimpukat ja raidetangon päät( ja toinen etujousi) ilman merkittävää muutosta. Kaveri arveli, että yksi mahdollisuus on taka-akseliston puslat ja vikojen tuntomerkit passasivat kyllä kuvailuihin.

Autolla on ajettu 368 tkm. Voiko kyse olla niistä puslista ja onko niissä jotain eniten kuluvia kappaleita (kun niitä puslia on kuulemma paljon), jotka aiheuttavat ohjautumisen? Vai onko vielä muita mahdollisuuksia mistä se ohjautuminen johtuu?

Tapio Ketonen:

Tuo kytkimen käyttöön liittyvä nytke voisi johtua vioittuneista moottorin kumityynyistä. Myös veltostuneet vetopyörästön kumityynyt voivat saada saman aikaan. Kannattaa myös tutkia nivelakselin eli kardaanin kuminivelet.

Tuo seilaaminen on aika tuttu ilmiö. Saksasta aikoinaan ostamamme 250 D teki alussa täsmälleen samaa. Sitten vaihdoin taka-akselistoon uuden raidetankotuen, koska sen nivelessä oli väljää. Seilailu loppui siihen.

124-Mersun taka-akselisto on aika moninivelinen, joten siellä voi olla väljää muuallakin. Tuo raidetankotuki on kuitenkin todennäköisin syy vetelyyn, koska sen tehtävä on pitää pyörä suorassa. Monimutkaisuudestaan huolimatta Mersun takapään saa aika kohtuuhinnalla kuntoon, sillä tarvikeosia on tarjolla hyvin edullisesti.

Yleensäkin tilanne on se, että jos autolla on suuntavakavuusongelmia, vikaa kannattaa etsiä takapäästä. Nuo mainitsemasi apusimpukat ja raidetangonpäät heikentävät ohjaustuntumaa, mutta saavat harvemmin aikaan tuollaisia ilmiöitä. Jo pienikin väljyys takana sen sijaan saa auon menemään minne sattuu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.