Kysymys:

Moi! Naureskelin tässä jonkin aikaa sitten lukiessani Mazda 3:n arvostelua, jossa mainittiin, että polttimoita ei voi itse vaihtaa, vaan tätä toimenpidettä varten auto on vietävä huoltoon. Ajattelin että on tuo semmoinen vaiva, että en ainakaan itse viitsisi ostaa autoa, jossa ko. toimenpide on noin kivulias.

No, eilen sitten omasta Fiat Stilostani pimeni lähivalopoltin. Hankin uuden ja ryhdyin vaihtopuuhaan. Heti konehuoneeseen katsoessani tajusin, että homma on aivan mahdoton. Soitto huoltoon ja sinänsä asiallinen huoltopäällikkö kertoi, että se ei vaadi kuin puskurin poistamisen niin kyllä se sitten onnistuu. Päivittelimme siinä yhdessä mihinkä suuntaan autojen hieno kehitys on menossa. Kaverilta, jolla on Toyota Avensis, kuulin aivan samanlaisen jutun omasta autostaan. Merkkikorjaamolle oli sekin vietävä ko toimenpiteeseen.

Mikä mättää? Autot ovat täynnä hienoja tietokoneita, mutta näyttää siltä jotenkin nyt mopo on insinööreiltä karannut käsistä perusasioissa. Onko syy sitten se, että konehuone on niin täynnä elektroniikkaa, vai että umpioiden pitää olla sellaisia taideteoksia että siinä Alvar Aallonkin muotoilu kalpenee.

Ensi kerran kun ostan auton, niin ennen kaupantekoa pyydän myyntimiestä näyttämään, miten polttimo vaihdetaan kätevästi parissa minuutissa.

Tapio Ketonen:

Jaa-a, ei kai tuohon auttaisi mikään muu kuin jokin direktiivi, jossa määrättäisiin, että polttimon vaihdon pitää onnistua autossa mukana olevilla välineillä.

Muutamissa autoissa ollaan toki oikeilla jäljillä. Ford Mondeossa polttimo vaihdetaan siten, että umpio irrotetaan nostamalla kaksi salparautaa, vetämällä ulos ja irrottamall johdinliitin. Sitten sen voikin viedä vaikka pirtin pöydälle ihmeteltäväksi. Tosin Mondeostakin pitää ensiksi irrottaa maski, mutta sekin käy ilman työkaluja.

Lahitulevaisuudessa tosin polttimon vaihtaminen menee muutenkin korjaamohommaksi. Kaasupurkaus- eli xenonvalot yleistyvät, ja niissä käytettävä korkea jännite on amatöörille riskitekijä. Järjestelmään pitäisi rakentaa vankka varmistus sille, ettei jännite kytkeydy, jos polttimoille ollaan menossa.

Valonheittimien rakentaminen kätevästi irrotettaviksi Mondeon tapaan vaatii tietenkin, että suunnttelussa paneudutaan asiaan. Lisäksi asiassa on sekin puoli, että valmistajat tietoisesti pyrkivät ohjaamaan kaikkia huoltotoimenpiteitä merkkikorjaamoille.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.