Kysymys:

Olen ajatellut hankkia Opel Astra Caravanin, sitä uudempaa mallia (1998=>) ja kysymykseni on, miksi Opel on niin monessa paikassa listattu epävarmoihin autoihin eli onko se oikeasti huono sijoitus? Mielestäni niitä kuitenkin näkee liikenteessä olevan paljon, joten niillä on kuitenkin paljon ostajia.

Ja sitten vielä kysymys saman merkin moottorista, kun kuulin, että 8V mootori olisi parempi kuin 16V ainakin siinä tapauksessa jos jakohihna katkeaa, että onko se näin ja mikä ero näiden kahden moottorin välillä on suorituskykyä ajatellen?

Tapio Ketonen:

Opeleissa on etenkin uusina ollut varsin runsaasti pikkuvikoja, ja etenkin uudessa autossa ne toki ovat harmittavia. Käytetystä autosta alkuvaiheen pikkuviat on jo yleensä korjattu, joten tilanne on tasaantunut.

On toki myönnettävä, ettei Opelin laatu ole samalla tasolla kuin esimerkiksi mielestäni tähän mennessä parhaan Mercedes-Benz-mallin, vuosina 1985-1995 valmistetun 124-sarjan. Siitä ei Mersukaan ole ohi päässyt. Mutta toki hintatasossakin on huima ero.

Opel on suosittu auto, koska uutena hinta on ollut kohdallaan ja ominaisuudetkin ovat olleet erittäin kilpailukelpoiset. Autojen suosio uutena ratkaisee, miten paljon niitä liikkuu käytettyinäkin, ei niitä turhaan kannata romuttaa liian aikaisin. Kaikkia käytettyjä joutuu huoltamaan ja korjaamaan, joten ei Opel ole tässä suhteessa muita huonompi.

Opelien jakohihnat ovat itse asiassa koko merkin hihnakäytön historian ajan olleet heikkoja. Moottorisuunnittelussa on tältä osin ollut poikkeuksellista taitamattomuutta. Myös ilmoitetut huoltovälit ovat olleet epärealistisia ja siten aiheuttaneet turhia ongelmia. Uusimpien mallien jakohihnojen vaihtoväli laski juuri 120 000 km:tä 60 000 kilometriin, ja sekin on huhupuheiden mukaan yläkantissa. Sama hihna käyttää myös vesipumppua, joten sen vaurioituminen rikkoo helposti myös jakohihnan.

Useimmissa Opelin 8-venttiilissä venttiilit olivat pystyssä ja palotilat siten muotoillut, että jos hihna katkesi ja venttiilit jäivät auki, ne eivät silti osuneet mäntiin. Kahdella nokka-akselilla varustetuissa 16-venttiilisissä venttiilit ovat vinossa, ja auki ollessaan ne ulottuvat niin pitkälle, että männät ja venttiilit törmäävät.

16-venttiilisiin moottoreihin on siirrytty nimenomaan suuremman tehon ja siis suorituskyvyn takia. Eroa niissä tietenkin on, erot näkyvät ilmoitetuissa tehoissa ja suoritusarvoissa. Mutta kyllä niillä 8-venttiilisilläkin saa vauhtia niin paljon, että ajokortti menee huohon tuurin sattuessa hyllylle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.