Kysymys:

Autostani meni ajossa jakopään hihna, merkki Opel Vectra ajettu 114 000. Edellinen hihna on vaihdettu 61 000 kilsoissa ja huoltokirjaan merkitty seuraavaksi vaihdoksi 120 000.Onko liikkeellä velvollisuutta hyvittää korjauskustannuksia, koska huoltoväliä on vielä jäljellä??

Tapio Ketonen:

Jos auto on säännöllisesti huollettu korjaamolla huolto-ohjelman mukaan, niin mielestäni kyseessä on kuluttajansuojalaissa tarkoitetu piilevä vika. Se on ollut joko hihnassa tai vaihtotyössä. Jos vielä auto on ostettu uutena, niin ongelmia ei pitäisi syntyä.

On kuitenkin syytä pystyä osoitamaan, että autolle todella on tehty huolto-ohjelman mukaiset työt ja tarkastukset. Jos välihuoltoihin kuuluu hammashihnan tarkastus, siinä yhteydessä olisi saatettu havaita mahdollinen vaurio hihnassa tai hihnapyörissä. Ongelma on se, että maahantuoja olettaa ilman muuta, että merkkihuolto tekee aina huollot kunnolla ja oikein, mutta muu korjaamo omistajasta itsestään puhumattakaan ei näin tee. Siis viime kädessä asia on näyttökysymys.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.