Kysymys:

Onko vm -97 (1.8) Carinoissa minkälaisia tyyppivikoja? Onko ollut ongelmia esim. vaihteensiirron, moottorin tai ruostumisen kanssa? Itse olen havainnut, että vaihdetta on vaihdettava erityisen huolellisesti edelliseen saksalaiseen autoon verrattuna.

Tuleeko ko. autoon mitä osia japanista ja miten auto on suojattu tehtaalla/maahantuojalla ruostumista vastaan? Miten ruostesuojausta voisi itse parantaa jälkeenpäin?

Tapio Ketonen:

Eipä noissa ihmeitä. Huonointa on se, että japanilaisten ruosteenesto on keveissä kantimissa, vaikka autot olisi valmistettu Euroopassa kuten Carina (jos Englanti nyt sitten lasketaan Eurooppaan kuuluvaksi).

Ruostesuojausta voi parhaiten parantaa itse viemällä auton ihan itse alustasuojaamoon ja antamalla suojaamon tehdä autoon käsittely. Jos suojaamon äijä alkaa höpistä hiekkapuhalluksista sun muista, lähde pois, vie auto toiseen suojaamoon ja varoita kavereitasikin moisesta paikasta. Jos Carinaa ei ole ajettu kiville tai kolhittu, suojauksesta on vieläkin apua. Aivan kalleinta käsittelyä ei kannata teettää, mutta yksikin käsittely lisää auton ikää monta vuotta.

Osia autoihin tulee ympäri maailmaa, enkä ryhdy niiden alkuperiä selvittämään. Mitäpä hyötyä siitä tiedosta on, vain julmetusti turhaa työtä. Eurooppalaisten osien osuus on kuitenkin aika suuri, sillä EU edellytti ainakin tuohon aikaan autoilta vähintään 80 % eurooppalaisuutta.

Carinassa on useimpien nykyautojen tapaan vaihteensiirto toteutettu vaijereilla. Jos niiden säädöt eivät ole kohdallaan, silloin vaihteet eivät toimi kunnolla. Normaalisti Carinankin vaihteet menevät päälle kuin kuuma veitsi lämpimään voihin, jos asiaa kuvaillaan vanhaa vertausta käyttäen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.