Kysymys:

Minulla on vanha vm. 1964 Volvo amazon, jonka alkuperäiset R2-polttimot pitäisi korvata tehokkaammilla H4:illa. Samalla olisi varmaan hyvä lisätä käyttöön valorele? Mutta, miten se kytketään?

Ohjausvirta valokytkimen vaiko lähi-/kaukovalovalitsimen kautta? Jos jälkimmäinen tapa, niin kuinka saan säädeltyä pitkien ja lyhyiden valojen palamista, vai saanko lainkaan? Päävirta suoraan akulta - vaiko virtalukon kautta?

Jos lisään samalla lisäkaukovalot, niin miten ne liitetään? Omalla releellään vaiko liittämällä johdot valonvalitsimen pitkien valojen liittimeen suoraan?

Lisäksi, autossa ei ole päävirtasulaketta tai valosulakkeita. Sellaiset kannattaisi varmaan lisätä? Päävirtasulake ilmeisesti heti akun "jälkeen"? Mikähän olisi sopiva sulakekoko?

Jos laitan kaikille valoille omat sulakkeensa, niin olisiko 15A sopiva koko? Jos voisit havainnollistaa mahdollista vastaustasi kytkentäkaaviolla, niin olisin kovasti kiitollinen.

Tapio Ketonen:

Valoreleillä pyritään vähentämään valokytkimien kuormitusta ja parantamaan valoja tuomalla niille korkeampi jännite. Releet - lähi- ja kaukovaloille omansa tai kaksoisrele -siis kytketään siten, että niille tuodaan syöttövirta mahdollisimman suoraan akulta. Ohjausvirran voi ottaa vaikkapa entisistä valojohdoista. Valojen palamista säädellään täsmälleen kuten tähänkin saakka eli valokytkimellä ja vaihtimella.

Releille tulevaan virtajohtimeen pitää tietenkin asentaa sulakkeet. Lisäksi johtimien pitää olla riittävän paksut. Myös polttimoiden maadotus pitää hoitaa kuntoon, jotta sinnekään ei syntyisi jännitehäviötä.

Lisäkaukovalot voi kytkeä esimerkiksi siten, että niiden releen ohjausvirta otetaan samasta paikasta kuin kaukovalojen releen ohjausvirta. Releen maadotusjohtimen voi sitten vetää sisään ja yhdistaa kytkimen kautta maadotukseen eli koriin.

Päävirtasulakkeen tarpeellisuudesta en ole vakuuttunut, mutta jos sellainen asennetaan, koon pitää olla riittävä, jottei pimeys yllätä. Pääsulakkeen huonoihin puoliin kuuluu se, että jos se palaa ajon aikana, niin yleensä myös valot sammuvat. Eräs tuttu kaveri ajoi aikanan 70-luvulla Mazdansa metsään juuri tuosta syystä.

Ihjan oma juttunsa siten on noin vanhan auton sähköjärjestelmän rakentelu. Näillä tempuilla siitä ei sitten saa museoajoneuvoa. Sellaisessa kun kaiken pitää olla alkuperäistä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.