Kysymys:

Miksi huollossa vaihdettuja varaosia ei palauteta pyynnöstä huolimatta? Esim. Autokeskus Oy:ltä voi ostaa laturin hyllyltä hintaan 145 euroa. Hinta on huollon yhteydessä sama mutta eivät palauta vanhaa laturia asiakkaalle eivätkä anna hyvitystä siitä, että saavat laturin rungon itselleen.

Tämän jälkeen asiakkaan vanha laturi huolletaan ja myydään taas uutena takuuosana seuraavalle. Onko minulla oikeus vaatia vanhaa laturia (varaosaa) takaisin tai hinnanalennusta/hyvitystä?

Tapio Ketonen:

Auton huoltaminen perustuu sopimukseen, ja normaalisti asiakas joutuu allekirjoittamaan työtilauksen autoa huoltoon jättäessään. Ennen allekirjoittamista on syytä tarkastaa, että paperiin on lisätty maininta osien palauttamisesta. Ilmeisesti tuossa tilanteessa on käynyt niin, että jos vaikka asiastaq onkin sovittu suullisesti, tieto ei ole siirtynyt työmääräykseen, ja asentaja toimii työmääräyksen mukaisesti.

Useimmille ns. tavallisille asiakkaille vanha viallinen laturi on vain pelkkää romua, joten yleensä ketään merkkiliikkeessä autoaan korjauttavaa eivät vanhat osat kiinnosta. Väitteesi siitä, mitä vanhalle laturille tapahtuu on aika raju. Toivottavasti sinulla on myös todisteet asialle, sillä muuten olet juuri syyllistynyt julkiseen herjaukseen.

Kuten mainitsin alussa, sinulla on oikeus vaatia vanha laturi takaisin tehdessäsi työtilauksen. Jälkeenpäin sen löytyminen on epätodennäköistä, sillä mitä ilmeisimmin vanhat osat kulkeutuvat aika nopeasti metalliromun keräykseen. Voihan joku latureita kunnostava yritys myös ostaa vanhoja latureita joko korjaamolta tai romukaupasta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.