Kysymys:

Omistan Lada 1200L mallisen ruoskan. Autolla on ajettu noin 450 tkm ja tielle se ei jätä kuin kolmesti talvessa. Auto alkaa olla tiensä päässä, mutta tunnearvo on valtava useiden tiellejätöistä johtuvien paleltumisvammojen takia. Voisiko autosta saada vielä luotettavan pelin?

Tällä hetkellä kulutus on noin 17l/100 km ja öljyä palaa n.1 litra/600 km. Kone nakuttaa ja paukkuu, alustasta kuuluu kolinaa ja narinaa, viima käy maantienopeuksissa polviin, puhallin reistailee koko ajan (vaikka vaihdettu uuteen), joku sulake palaa kerran päivässä, ohjaus heittää ja puoltaa minne sattuu, kuljettajan istuin on irti, jarrutehostin on sökö, jäähdytys putket halki, valot toimii jos sille päälle sattuu. Siinä ne muutamat pikkuviat.

Tointaako autoa korjata vai joutaako tämä jo unten maille?

Tapio Ketonen:

Älä missään nimessä hellitä noin helposti! Kyllähän lattarauta kuulostaisi olevan vielä kelpo peli. Tuo kulutus on suurvallasta peräisin olevalle autolle aivan kohtuullinen. Eräästä toisesta suurvallasta tänne raahatut rohjot kuluttavat käytännössä reilusti enemmän, vaikka omistajat valehtelevat tuon luokan kulutuksia. Elikkä köyhäthän ne vain kulutuksesta valittavat.

Ja onhan siinä kulutuksessa sekin etu, että koska Ladan bensatankki on pieni, niin eipä tule turhaan lähdettyä turhan kauas. Bensavalo kun alkaa vilkkua melkein heti huoltoaseman valojen hävittyä taustapeilistä!

Jos ajatellaan vain kylmän kaupallisesti, niin eihän autolla taida enää olla kovin paljon rahallista arvoa. Mutta tunnearvo on asia, jolla ei ole hintaa, sitä ei voida rahalla mitata.

Valitettavasti katsastusmiehet tuppaavat joskus suhtautumaan ymmärtämättömästi tunnearvoihin ja alkavat niuhottaa joistakin noista mainitsemistasi pikku puutteista, vai kauneusvirheiksikö noita pitäisi sanoa. Älä kuitenkaan lannistu! Kätevä mies vääntää pappa-Ladan kuntoon jos ei nyt sirpillä ja vasaralla niin ainakin linjapihdeillä ja rautalangalla!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.