Kysymys:

Kävin liukkaan kelin kurssilla ja kun teimme jarrutuskokeiluja, niin minulle huomautettiin, että vähän on tehottamat nuo Fordin ABS-jarrut. Kysynkin, että onko ongelma pelkästään mekaaninen vai voiko ABSille, kuten esimerkiksi moottorinohjaukselle, tehdä softa-päivityksen? Autoni on Mondeo 1,8 STW Ghia vm. -02.

Itse liukkaan kelin kurssia ei voi kuin lämpimästi suositella. On todella hyvä välillä testata ja havaita omat ja auton rajallisuudet äkkitilanteissa.

Tapio Ketonen:

ABS-jarrujen toiminta liukkaalla eli jäällä, lumella tai jopa irtosoralla on todellakin eri merkeillä erilainen. Jos ajetaan pelkästään asfaltilla, järjestelmän pyörille sallima luistoprosentti saisi olla hyvinkin pieni. Jäällä ja etenkin lumella taas pito on varsinkin nastarenkailla parempi, jos pyörä saa luistaa oikein reilusti.

Autonvalmistaja on tässä tilanteessa vähän kuin varis tervatulla sillalla, milloin tarttuu nokka, milloin pyrstö. Sopiva kompromissi pitää löytää vaikka väkisin. Suurempi luisto tarkoittaa, että auto ohjautuu jarrutettaessa huonommin, pienempi luisto taas parantaa ohjautuvuutta mutta pidentää jarrutusmatkaa.

Periaatteessa ABS-jarrujen toimintaa pitäisi voida muuttaa ohjainjärjestelmän ohjelmointia muuttamalla, joten tuo softapäivitys voisi olla mahdollinen. Käytännössä asiaan ei liene kiinnitetty kunnolla huomiota.

Liukkan kelin kurssista ja ylipäänsä ajoharjoittelusta olen samaa mieltä. Lisäksi jarrujen toimintaa pitäisi päästä enemmän kokeilemaan myös irtosoralla. Kohta kaksi vuotta sitten koin kauhun hetkiä Toyota Avensiksen ratissa irtosoralla, kun jarrutin pikkutiellä vastaantulijan havaittuani. Jarrut ravistivat jalkaa, mutta vauhti ei tuntunut hidastuvan millään. Tilanteesta selvittyäni istuskelin pitkään käyttöohjekirjan sulakekaavio esillä ja mietin, lentääkö ABS-jarrujen sulake metsään. Jätin sen kuitenkin paikoilleen, mutta luottamus Avensiksen jarruihin meni sen tien.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.