Kysymys:

Omistan vm. 90 Nissan Bluebirdin. Auto hylättiin juuri katsastuksessa takajoustintukien koteloissa olevien ruostevaurioiden vuoksi - on kuulemma tyyppivika? Vein auton eräälle pajalle, josta arvioivat korjauksen maksavan n. tonnin... Puhuivatkohan euroista vai markoista...
Mistä ko. tyypiviassa on kysymys?

Tapio Ketonen:

Suunnilleen kaikki autot ruostuvat kullekin mallille tyypillisistä paikoista. Bluebirdin pahimpia ruostumiskohteita ovat ilmeisesti siis nuo joustintukikotelot. Ilmeisesti niiden suojaus on tehtaalla tehty huonosti, ja ilmeisesti myös niihin kerääntyy kuraa, joka pitää paikat kosteina ja olosuhteet ruosteelle otollisina.

Ruostuminen on kuitenkin asia, joka tapahtuu kaikille autoille ennemmin tai myöhemmin. Näin ollen jos ilmiö tulee esiin vasta auton iän lähetessä 14 vuoden rajaa, ei sitä mielestäni enää voi varsinaiseksi tyyppiviaksi sanoa.

Ruostuminen alkaa kyllä tulla entistä pahemaksi ongelmaksi autokannassamme. Nyt nautimme siitä, että 80-luvun lopulla kilpailusyistä autot ruosteenestokäsiteltiin tuontivaiheessa aivan uusina. Sitten suojaaminen määrättiin lailla pakolliseksi ja virallisen valvonnan alaiseksi, kunnes valtiovalta nosti kädet pystyyn todeten, ettei sillä ollut mahdollisuuksia valvoa suojausten laatua suunnitellulla tavalla.

Kun 80-luvun loppupuolella valmistajan antama vähintään kuuden vuoden puhkiruostumattomuustakuu katsottiin riittäväksi suojaksi ruostetta vastaan, avattiin markkinat kelvottomasti suojatuille autoille. Samaan aikaan myyjät vakuuttivat korvat heiluen, että tehdassuojaus riittää. Niinpä ruosteenestokäsittelyt jätettiin tekemättä.

Jo nyt tiedetään, ettei tehdassuojaus useimmissa tapauksissa riittänyt. Niinpä autokannan korkeasta keski-iästä huolissaan olevat voivat rauhoittua. Lähivuosina keski-ikä tulee laskemaan nopeasti, ja ruostuminen tulee olemaan eräs tähän johtavista syistä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.