Kysymys:

Öljynkulutus: Onko Tuulilasilla koottuna tilastoa uusimpien, alle 5 vuotta vanhojen bensiinimoottoreiden öljynkulutuksesta. Onko pidennetyillä huoltoväleillä vaikutusta kulutukseen, suunnitellaanko Long Life-moottoreita ehkä hieman öljyä kuluttaviksi?

Tapio Ketonen:

Ei ole tehty tilastoja, niitä voi itsekukin laatia Kestotestien loppuarvosteluiden perusteella. Valitettavasti pidennetyillä huoltoväleillä ja öljynkulutuksella ei ole keskinäitä vaikutusta, mitä nyt ehkä kulutus huoltovälin loppua kohti hieman mahdollisesti lisääntyy.

Moottoriöljyt vaihdetaan yleensä siksi, että niihin kerääntyy epäpuhtauksia sekä siksi, että joko epäpuhtauksien tai öljyn ominaisuuksien muuttumisen takia voitelukyky heikkenee. Tärkeä ominaisuus on myös emäsreservi. Koska polttonesteiden palaessa syntyy happamia palamisjätteitä, öljyn emäksisyys neutraloi niitä, muuten öljy muuttuisi happamaksi ja syövyttäväksi. Polttonesteiden rikkipitoisuuden pieneneminen on osaltaan mahdollistanut pitemmät vaihtovälit.

Kaikki moottorit suunnitellaan hieman öljyä kuluttaviksi. Ei ole muuta keinoa hoitaa sylinterien ja mäntien välisten pintojen voitelu kuin levitämällä niille öljyä. Osa öljystä jää väistämättä palotilan puolelle ja palaa. On vain kysymys siitä, että miten suuri tuo osuus on. Normaalisti öljyn kuluminen on hyvin vähäistä, mutta jos vaihtoväli on vaikkapa 50 000 kilometriä, niin aika ihme olisi, ellei tuossa ajassa kuluisi enemmän kuin mittatikun ylä- ja alamerkin väliin mahtuva puoli litraa.

Long Life -öljyjen mielekkyys onkin tästä syystä jossain määrin kyseenalaista. Öljyt maksavat melkoisesti enemmän, ja jos vielä pitkän vaihtovälin takia öljyä pitää lisätä, nämä sinänsä huippuöljyt tulevat käytössä kalliimmiksi kuin tavallisemmat ja useammin vaihdettavat. Moottorin kannalta ei ole eroa, vaihdetaanko öljyt harvemmin vai useammin, jos öljyn laatu ja vaihtoväli on valmistajan suosituksen mukainen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.