Kysymys:

Viime numerossa Volvon omistaja ihmetteli vaihteiston ääniä ja toimintaa. Itselläni on vm 2000 Volvo S40 ja siinä on ollut samat ongelmat, jopa niin että vaihdetta ei voinnut kytkeä yön yli seistyä moottorin käydessä.

Kaikki osat poljinta lukuunottamatta oli vaihdettu, kunnes vika löytyi. Minulle kerrottiin kytkinkeskiön olleen liian pitkä, jolloin koko paketti pyöri vaikka kytkin oli pohjaan painettu. Olen ajanut vian löytymisen jälkeen uudella kytkinlevyllä noin 12 000 km ja oireet näyttävät taas palaavan. Ihmettelen suuresti asiaa.

Tapio Ketonen:

Ensiksi tähän alkuun pieni kirjoittamistekninen muistutus. Älä koskaan tietokoneella kirjoittaessasi tavuta tekstiä tai vaihda enterillä toiselle riville, anna koneen hoitaa nuo asiat. On näet täällä vähemmän korjaamista tekstissä.

No niin, sitten asiaan. Todellakin, jos kytkinlevyn keskiö on liian pitkä ja ottaa kiinni vauhtipyörään, toiminta voi olla aika mystistä. Jos kytkin ei tästä syystä irrota kunnolla, kyllähän vaihteet kolahtelevat.

Asentajan olisi tietenkin pitänyt varmistaa, että kytkinlevyn keskiö jää riittävän etäälle vauhtipyörästä, ettei se kitkapinnan kuluttua ohuemmaksi ala ottaa kiinni.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.