Kysymys:

Ostin juuri 2002 Corollan. HB 1,6 koneella ja Sol varusteineen, ajettu 35000km. Itse kysymys koskeen lohkolämmitintä. Tätä ei autossa ole ja myyjän mielestä ei edes tarvita? Moottori on sitä ja tätä, näitä myyjän selityksiä asiakkaalle, joka ei täysin ole perillä autoista. Itse olen kuitenkin tullut tulokseen, että lohkolämmitin, kuitenkin säästää konetta ja bensaa. Aion asentaa lohkon nyt siihen, mutta kannattaako se vai ei?

Tapio Ketonen:

Kannattavuus on tietysti vaikeasti arvioitavissa. Jos autoa päästään käyttämään siten, että lämmitintä on edes kotoa lähtiessä mahdollista käyttää, niin mielestäni kannattaa. Auto lämpenee nopeammin, kuluttaa vähemmän ja on miellyttävämpi ajaa, jos moottori on jo lähtiessä plussan puolella. Samalla tietenkin kannattaa asentaa sisätilalämmitin, se tekee lähdöstä vieläkin miellyttävämpää. Ja onhan sekin etu, että esilämmitetty moottori kuluu vähemmän.

Lämmitin kaipaa kaverikseen kellokytkimen. Kahta tuntia pitempään ei kannata lämmittää, ylimääräinen lämmitys menee vain harakoiden ja sähköyhtiön hyödyksi.

Nykyaikaiset moottorit käynnistyvät ainakin uutena ilman esilämmitystä kovallakin pakkasella, mutta kulutus on sitten ensimmäisen kilometrin aikana huippuluokkaa. Kestää myös aikansa, ennen kuin lämmityslaitteesta alkaa tulla lämmintä, joten näkyvyyden säilyttäminen voi olla hankalaa.

Kaikkiin moottoreihin ei nykyisin enää saa varsinaista perinteistä lohkolämmitintä, siis sellaista, joka asennetaan moottorilohkon kyljessä olevaan pakkastulppaan. Käytössä on myös lämmittimiä, jotka asennetaan lohkon pintaan. Lämpö johtuu lämmitinelementistä moottorin alumiiniseen pintaan, apuna käytetään lämpöä hyvin johtavaa erikoisrasvaa. Samanlaista ainetta käytetään elektroniikassa esimerkiksi läähdytettävien komponenttien kuten prosessorien ja jäähdytyslevyjen välissä. Nykyaikainen valutekniikka ei etenkään alumiinimoottoreissa tarvitse niitä pakkastulppia, joten tulpat on yhä useammasta mottorista jätetty pois.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.