Kysymys:

Olette useasti vastanneet, etteivät Ladat, 110:ä lukuunottamatta, enää täytää EY-normien asettamia vaatimuksia.

Kuinkas Saksassa on viime vuonnakin rekisteröity 783 Lada Nivaa? Eikös sellainen pitäisi saada Suomessakin rekisteriin?

Tapio Ketonen:

En muista, että olisimme väittäneet, etteivätkö Ladat täyttäisi EU:n vaatimuksia. Sen sijaan olemme kyllä väittäneet, että monet muut itänaapurin automallit eivät täytä. EY-tyyppihyväksyntä on aika vaativa prosessi, ja kun kuitenkin idän ihmeiden myynti jäisi vähäiseksi, ei sitä ole kannattanut hankkia.

Viimeisin tästä syystä - ainakin maahantuojan mukaan - poistunut malli oli Samara. Sen hyväksynnät vanhenivat lokakuun alussa, eikä autoon enää haluttu hankkia uusia hyväksyntöjä. Ne ilmeisesti olisivat edellyttäneet myös rakennemuutoksia, joita ei pahoin vanhentuneeseen malliin haluttu tehdä. Venäjän kotimarkkinoille kun kelpaa vanhempikin tekniikka.

En ymmärrä, mitä järkeä olisi esimerkiksi ostaa Volga tai Oka likimain samaan hintaan kuin länsimainen auto. Sillä kovin ratkaisevaa hintaetua ei näillä autoilla sittenkään olisi.

Nivaa on koko ajan myyty mm. Saksassa, mutta sen tuontia Suomeen ei ole katsottu aiheelliseksi vuosikausiin. Sitäpaitsi muissa EU-maissa vaatimus EY-tyyppihyväksynnästä ei ole ehdoton. Vain Suomessa ollaan paavillisempia kuin paavi itse. Muissa maissa autoja hyväksytään edelleen myös ns. kansallisten tyyppihyväksyntöjen perusteella. En tiedä, kuuluuko Niva näin hyväksyttyihin, autolla voi olla myös EY-hyväksyntä.

Saksassa ovat niin Niva kuin Samarakin edelleen myynnissä, lisätietoja löytyy maahantuojan nettisivuilta www.lada.de. Niva maksaa siellä alkaen 9 990 euroa, halvimman Samaran saa alleen 4 990 eurolla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.