Kysymys:

Autoni pyörään kohdistui ulkoinen isku ja ohjauskulmat ilmeisesti muuttuivat.
Suoraan ajettaessa ratti piti olla hieman oikealle kääntyneenä ja ohjaustuntuma heikkeni.

Voiko pyöräntuenta antaa periksi? Vai onko kyseessä ohjausmekanismissa tapahtuva muutos?

Tapio Ketonen:

Katsopa vaikka kuvia törmäystesteistä. Kun isku on riittävän voimakas, pyöräntuenta antaa periksi ja myös ohjausmekanismissa tapahtuu muutoksia.

Asiaa tarkemmin tutkimatta on mahdoton sanoa, kummasta nyt on kysymys. Voi myös olla, että on tapahtunut kumpaakin. Tukivarsien kiinnikkeet voivat antaa periksi, tukivarret vääntyä, pyörän napa taipua...

Ihan oman turvallisuuden takia auto on syytä viedä korjaamolle tarkkaan syyniin. Siellä pitää myös kertoa, että autolla on törmätty johonkin, jotta osataan tutkia oikeat kohdat. Jos tukivarsista tai ohjausmekanismeista löytyy vikaa, niitä ei sitten saa oikoa, osat pitää vaihtaa. Tukivarsien kiinnityskorvakkeet voidaan korjata eli vetää korinoikaisulaitteiden avulla oikeille paikoilleen, mutta tämäkin on tarkkaa ammattityötä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.