Kysymys:

Kerropa,oliko sattunut virhe lehteä kirjoitettaessa vai testatessa. kun tila-autovartailussa ensin väitettiin. että Opel Zafira on porukan parhaiten kiihtyvä auto nelos ja vitos vaihteilla ja että se johtuu lyhyistä välityksistä. Seuraavalla sivulla sanottiin että ohituskiihtyvyysmittauksissa Opel oli verkkaisin toyotan ollessa ripein. Olen havaitsevinani pientä ristiriitaa...

Tapio Ketonen:

Väittäisin, että virhe on sattunut lehteä lukiessa. Jutussa ei suinkaan väitetty, että Opel olisi ollut parhaiten kiihtyvä auto, vaan että se saavutti parhaat sitkeysmittaustulokset sekä nelos- että viitosvaihteilla.

Sitkeys mitataan siten, että nelosella noin nopeudessa 35 km/h painetaan kaasu pohjaan. Mittaus aloitetaan tasalukemasta 40 km/h ja sitä jatketaan, kunnes saavutetaan nopeus 100 km/h. Viitosvaihteella mittaus alkaa 60 km/h nopeudesta ja loppuu sataankahteenkymppiin.

Ohituskiihtyvyys taas mitataan normaalin kiihdytysmittauksen yhteydessä. Siinä autolla lähdetään liikkeelle ykkösellä paikaltaan, koneessa kierroksia siinä 3500-4000 r/min. Kytkin laketaan nopeasti ylös, joten renkaat vinkuvat hetken. Juuri ennen rajoitinta vaihdetaan kakkoselle, aikaa vaihdossa saa tuhraantua 0,1 sekuntia. Kakkoselta kolmoselle vaihdetaan samaan tapaan, kuten myös tarvittaessa kolmoselta neloselle. Kiihdytys lopetetaan, kun 400 metriä on tullut täyteen. Joissakin hitaammissa 120 km/h saavutetaan vasta kauempana, joten siihen saakka kiihdytetään. Mittaukset toistetaan riittävän monta kertaa, ja ilmoitettu aika on kahteen eri suuntaan ajettujen kahden parhaan lukeman keskiarvo.

Ohituskiihtyvyys on osa tällä tavalla mitatuista arvoista, ajasta 0-120 vähennetään aika 0-80.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.