Kysymys:

Lauantaina 3.8. 2002 VW Passat 1.8 T (98) ei jaksanut startata. Akun navat olivat hapettuneet, mutta vika ei poistunut, virta oli vähissä. Maanantaina oltiin korjaamolla jossa oli äkkiä vakavia miehiä. Päällisin puolin ehjän näköinen akku oli vuotanut moottorin takana olevassa sijaintipaikassaan niin että korjauskuluja ei kukaan uskaltanut arvioida ääneen. Joudutaanko moottori irroittamaan, ehkä jopa kojelauta...tulipellin, muiden kantavien osien kuntoon saamiseksi. Superkasko Pohjolassa on viimeinen toivo, juttu käsiteltäneen parissa päivässä, korjaamoon sopii sitten ottaa yhteyttä. 27.2.-02 Huoltolehdessä on rasti kohdassa akkuvesien tarkastus. Kaikki oli tuolloin kunnossa!?
Olisko kokemusta/näkemystä tällaisesta. Yöunet menee.

Tapio Ketonen:

Aina silloin tällöin tällaista tapahtuu. Akussa käytetään laimennettua rikkihappoa, ja se tekee pellille päästessään rumaa jälkeä. Syystä on vaikea sanoa, se voi olla vaurioitunut jännitteensäädin tai rikkoutunut akku. Huoltokorjaamon syyksi sitä ei saa millään.

Riippuu siitä, millaiset vauriot ovat, miten ne pitää korjata. Jos käy kuten pelkään, että vakuutusyhtiö ei korvaa, niin sitten korjaus menee omaan piikkiin. Jos pelti ei vielä ole ruostunut puhki, sen voisi yrittää puhdistaa kunnolla ja neutraloida emäksisellä pesuaineella syöpymisen pysäyttämiseksi. Sitten vain normaalia maalausta pohjamaaleineen ja päälle kunnollinen pintamaalikerros. Happo ja sen aikaansaama syöpymä kyllä piileskelee mielellään kaikissa lähellä olevissa saumoissa ja niiden yhteydessä olevissa raoissa.

Jos on jo syntynyt reikiä, ainoa kunnollinen korjaus on uuden pellin hitsaaminen. Se saattaa edellyttää kojelaudan purkamista, ainakin kojelaudan alla olevat sähköjohdot ja -laitteet pitää siirtää turvaan ennen töitä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.