Kysymys:

Todella hienoa, että teiltä saa oikeen reipasta vinoilua vastaukseksi lähes mihin tahansa kysymykseen. Tässähän tulee oikein "arvostettu" olo. Lisäyksenä bensiinin kulutuskysymykseen eri asemien bensoilla tulee tässä lisäys: Auto on Volvo 240, moottorina B230K, otettu vuosimallin -87 Volvo 740:sta. Ja jos moottorin kunnolla on merkitystä, niin moottori on korjattu jokaista nippeliä myöten ennen paikalleen asennusta, tämän jälkeen sillä on ajettu noin 20 tkm. Puristussuhde 10,9:1.

Tapio Ketonen:

No niin, tulihan sitä lisätietoa. Vinoilun vaihtoehto olisi ollut vastaamatta jättäminen, kumpi sitten lie parempi.

Käytössäni oleva käsikirja antaa tuolle moottorille puristussuhteeksi 10,5:1, mutta oleellista tietenkin on se, onko moottori vakiokuntoinen, ei viritetty. Jos lähdetään siitä oletuksesta, että se on, silloin tilanne on aika mystinen.

En oikein vieläkään usko, että moinen kulutusero voisi johtua bensiinien eroista. Jos kulutusero olisi noin suuri, kyllä silloin asiasta olisi ennättänyt jo nousta melkoinen meteli. Bensiinillä on sentään perusvaatimukset, joten suuria laatueroja ei niillä pitäisi olla.
Asian voisi testata siten, että tankataan ensiksi toisella bensiinilaadulla säiliö aivan piripintaan ja ajetaan jokin riittävän pitkä maantielenkki. Lenkin päätteeksi mitataan kulunut bensamäärä uudella piripintatankkauksella.

Sitten vaihdetaan bensalaatua ja ajetaan sama lenkki täsmälleen samalla nopeudella uudelleen, tankkaukset niin ikään piripintaan. Nopeutta voi tarkastella kellon avulla, avustaja merkitsee ylös aikoja matkan eri pisteissä.

Jos tämän jälkeenkin kulutuksissa on suuri ero, vasta silloin alkaisin uskoa eroon bensiineissä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.