Kysymys:

Moni muukin Mazdan omistaja on ihmetellyt samaa: Miksi Mazda starttaa kylmänä uskomattoman hyvin, mutta esim. kesällä tai lämpimäksi ajettuna joutuu kierrättämään jonkin aikaa ennen kuin moottori hurahtaa käyntiin? Oma autoni on vuoden 1989 626 2.0-12V.

Tapio Ketonen:

Tuo ilmiö ei liity vain Mazdaan vaan useimpiin muihinkin vanhoihin kaasutinmoottorisiin autoihin. Nykyautoissa sitä ei enää esiinny.

Auton seistessä lämpö siirtyy imusarjaa pitkin kaasuttimeen, ja kaasuttimessa oleva bensiini höyrystyy. Nyt sitten ilmansuodattimeen tulee niin väkevä bensiinin ja ilman seos, ettei se enää olekaan syttymiskelpoinen, kun seos imeytyy moottoriin. Sitä seosta sitten saa starttaamalla tuulettaa jonkin aikaa, ennen kuin sekaan pääsee riittävästi ilmaa. Kaasuttimestahan tulee koko ajan mukaan uutta bensiiniä.

Tuota tuulettumista voi nopeuttaa painamalla kaasun aivan pohjaan. Silloin vähemmän bensaa, jolloin seos laimenee nopeammin syttymiskelpoiseksi. Normaalistihan auto lähtee huonommin käyntiin, jos kaasu painetaan aivan auki, koska seos jäämoottoriin pääsee enemmän ilmaa, ja koska virtaus kaasuttimen kurkussa seosputken tienoilla on kuitenkin pientä, se ottaa mukaansa helposti liian laihaksi.

Mutta kuten sanottu, tämä ongelma alkaa olla jo historiaa. Jos autossa on polttonesteen suihkutus, sitä ei ainakaan tuosta syystä aiheutuvana esiinny.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.