Kysymys:

Mikä on CDI:n ja TDI:n ero? Vai onko kysessä sama toimintaperiaate? VW:lla TDI Common rail ja MB:llä CDI Common rail ???

Tapio Ketonen:

TDI on Volkswagenin rekisteröimä lyhenne, sitä eivät muut saa käyttää. En tiedä, onko Mersu rekisteröinyt sen CDI:n, mutta eipä sitä kukaan muu käytä.

TDI-lyhenne lienee muodostunut sanoista Turbo ja Direct Injection. CDI on johdettavisssa ainakin sanoista Common rail Direct Injection. TDI siis ei viittaa common railiin, eikä pitäisikään, sillä VW tähän saakka ei ole käyttänyt common rail -tekniikkaa, sen ratkaisu on ollut pumppusuuttimien käyttö.

Toimintaperiaate on sekä Mersussa että VW:ssä sama, eli dieselpolttoneste ruiskutetaan elektroniikan ohjaamana hyvin korkealla paineella suoraan palotilaan. Toteutustapa vain on erilainen.

Common railissa polttoneste pumputaan yhteiseen painekanavaan, josta se annostellaan sylintereihin sähköisesti ohjattujen suuttimien kautta. VW:n pumppusuutintekniikka taas toimii siten, etä nokka-akselista voimansa saava pumppuyksikkö on suoraan suuttimen yläpuolella. Ruiskutuksen tarkka alkamis- ja päättymishetki määrätään avaamalla ja sulkemalla paineen pois suuttimelta johtavaa kanavaa. Suutin avautuu perinteiseen tapaan eli polttonesteen paineen avulla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.