Kysymys:

Autoni on VW Jetta wm -85 1.6CL koneella. Autossani on sellainen vika että lähtee kyllä hienosti käyntiin ja tyhjäkäynti on kylmänä ok mutta kun moottori lämpenee niin tyhjäkäynti huononee kierrosluku laskee ja auto sammuu, jos painaa kaasua niin ottaa hyvin kierroksia. Ajaessa ongelmaa ei huomaa mutta on ikävä kun pysähtyy esim. valoihin. Mistäköhän vikaa voisi alkaa etsimään???

Tapio Ketonen:

Vikaa kannattaa etsiä kaasuttimesta. Tyhjäkäynnin seosruuvista säätämällä tyhjäkäynti pitää säätää sopivaksi. Samalla pitää katsoa, että häkäpitoisuus sekä myös palamattomien hiilivetyjen määrä pysyy katsastuksen hyväksymissä rajoissa.

Kun kyseessä on liki 19-vuotias auto, kaasutin voi olla jo aika pahasti kulunut. Kaasuläpän akseli on todennäköisesti väljä ja päästää moottoriin ylimääräistä ilmaa. Myös tyhjäkäyntisuuttimessa voi olla tukkeumaa. Suuttimen putsaaminen ja seosruuvin säätäminen palauttanevat Jettaan tyhjäkäynnin. Kun kone on kylmä, automaattirikastin avaa samalla hieman kaasuläppää tyhjäkäyntikierrosten nostamiseksi, mutta moottorin lämmettyä tämä ei enää normaalisti ole tarpeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.