Kysymys:

Onko mitenkään yleistä tai tunnettua, että Volvo V70 -bensaturpoissa leviää lohkolämmitin? Ja mikä siitä saattaa mennä?

Tapio Ketonen:

Enpä osaa sanoa, onko tuo yleistä, mutta joitakin jutuja olen kuullut. Volvossahan se lohkolämmitin ei ole oikea perinteinen lohkolämmitin, jossa sylinteriryhmän kyljessä olevasta aukosta työnnetään sisään uppokuumenninta muistuttava vastus nestetilaan. Volvossa lämmitinelementti kiinnitetään alumiinista valettuun sylinteriryhmään ulkopuolelle. Eikä sen koneen tarvitse olla turbomalli, samanlainen systeemi on myös turbottomasssa koneessa.

Tämä sama asennustapa on yleistynyt myös muissa autoissa, silä alumiinilohkoihin ei välttämättä tehdä vanhanmallisille lämmittimille sopivia reikiä.

Lämmitinelementin ja sylinteriryhmän väliin levitetään asennettaessa silikonirasvaa parantamaan lämmön johtumista lämmitinelementistä sylinteriryhmään, jonka pinta on ennen asennusta puhdistettava hyvin huolellisesti.

Jos tuo rasva unohdetaan ja lämmitin asennetaan likaiselle pinnalle, lämpö ei siirrykään riittävän tehokkasti pois lämmitinelementistä. Silloin elementti kuumenee liikaa, ja sitähän vastus ei kestä vaan palaa poikki. Ilmiö voi tapahtua muissakin autoissa kuin vain Volvoissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.