Kysymys:

Onkohan sille tehtävissä jotain, jos auto kerää runsaasti kosteutta sisäpuolelle, etenkin tuulilasiin?

Autossa on ilmastointi, mutta se on talvisin päällä vain ne muutamat vaaditut "voiteluminuutit".

Hämmästyttää myös se, että joskus tuulilasi on ollut jäässä ainoastaan sisäpuolelta, vaikka sisätilanlämmitinkin on ollut päällä. Oletan että ulkona ei ole tuolloin ollut kosteaa, vai voiko muka jää sulaan ensin ulkopuolelta?

Tapio Ketonen:

On toki. Lämmityslaitetta pitää käyttää oikein.

Ethän vain sinäkin kuulu niihin, jotka säätävät auton lämpötilaa puhaltimen avulla. Kun lämpö alkaa riittää, puhallin käännetään ykköselle. Tämä on varsin yleinen lämmityslaitteen käyttövirhe.

Ilmastoinnista ei pakkaskelillä ole hyötyä, se ei edes kytkeydy päälle. Ja vaikka kytkeytyisikin, se ei saa mitään aikaan, mitä nyt hidastaa lämpenemistä ja lisää kulutusta.

Pakkaskelillä ilma on yleensä hyvin kuivaa. Kun se sitten lämpenee lämmityslaitteessa, siitä tulee todella kuivaa. Talvella kuitenkin autoon kertyy kosteutta monesta eri syystä, lunta sulaa lattialle ja hengitysilman kosteus tiivistyy kylmiin pintoihin.

Kun autoon puhalletaan sisään lämmitettyä ja superkuivaa ilmaa riittävän paljon, kosteus häipyy pikkuhiljaa. Haihtuminen on kuitenkin hidasta, ja jos autolla ajetaan pätkäajoa, kosteutta ei poistu yhtä nopeasti kuin sitä kerääntyy. Kosteus höyrystyy autossa pikkuhiljaa myös auton seistessä, ja koska tuulilasi on suuri kylmä pinta, kosteus tiivistyy lasin pintaan sumuksi ja tuotapikaa huurteeksi. Myös muut pinnat jäähdyttyään keräävät kosteutta ja huurua samaan tapaan.

Olen joskus vähentänyt kengissä autoon joutuvan kosteuden määrää levittämällä lattialle sanomalehtiä, jotka imevät sulamisveden heti pois. Lehdet voi sitten nostaa roskiin. Ensisijainen keino on kuitenkin huolehtiminen riittävästä ilmanvaihdosta, eli puhallin niin kovalle kuin korvat sietävät ja lämpö sopivaksi säätimellä. Ja tietenkin oikein kunnollinen pitkä ajoreissu silloin tällöin, sen aikana sisätilat pääsevät kuivumaan oikein kunnolla.

Ilmeisesti käyttämäsi sisälämmitin ei ole ollut kovin suuritehoinen. Se on kuitenkin riittänyt pitämään auton lasipinnat ulkopuolelta ympäristöä lämpimämpänä. Tällöin laseihin ei keräänny huuretta. Vastaavasti lasin sisäpinta on kuitenkin ollut kylmempi kuin auton muu sisäosa ja tietenkin pakkasen puolella. Kun kostea ilma on loutunut kosketukseen kylmän lasin kanssa, ilman kastepiste on saavutettu ja kosteus on tiivistynyt ja jäätynyt lasin pintaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.