Kysymys:

Meillä on vuosimallia 2000 VW Polo Variant, josta ilmeisesti ovimekanismi lopettaa toimimisen kovalla pakkasella. Keskuslukko aukaisee lukot, mutta ovi ei silti aukea kahvasta vetämällä. Lukkojen ja ovenkahvojen uittaminen lukkosulassa ei auta. Onko kaikki Polot samanlaisia ja onko asialle tehtävissä jotakin? Onkohan mekanismi kulunut näin uudesta autosta (ajettu n. 50000). Pitäisikö VW:in huollon tehdä asialle jotain vai onko tämä sitä saksalaista laatua?

Tapio Ketonen:

Saksalainen laatu on tietenkin saksalaista, vaikka auto olisikin tehty Espanjassa kuten tuo Seat Cordoba Vario - anteeksi, siis VW Polo Variant. Samasta autostahan siinä on kysymys. Mutta ei tuo Polo/Cordoba ole suinkaan ainoa auto, jolle pakkanen tekee tepposia.

Kysymys on tietenkin jäätymisestä. Pitäisi vain tietää, mistä tuossa loppujen lopuksi on kysymys. Jos ovitiivisteet ovat jäätyneet, niin totta ihmeessä ovi pysyy kiinni kuin hitsattuna. Siihen auttaa tiivisteiden kuivaaminen ja sively silokonilla. Huoltoasemilla myydään esim. Lista-nimisiä puikkomaisia mustia pulloja, joissa on silikoniöljyä ja tulpan alla sieni, jolla tiivisteet voi pyyhkäistä näppärästi.

Jos taas kyseessä on lukkomekanismin jäätyminen, niin silloin sitä lukkosulaa saa kaataa sinne auton ulkopuolelle vaikka tankkiautollisen, eikä se hyödytä mitään. Yleensäki lukkosulaa pitäisi käyttää vain äärimmäisessä hädässä, ohut lukko- tai aseöljy on parempi ratkaisu.

Ongelmakohta on niin hyvin suojattu, että sinne pääseminen edellyttää ainakin oven sisäverhouksen irrotusta. Ilmeisesti lukkomekanismin voitelussa on käytetty liian jähmeää rasvaa, joka kyllä pysyy hyvin helteelläkin, mutta estää pakkasella toiminnan. Tosin yleisempää on se, että lukko kylllä avautuu, mutta se ei pysykään kiinni. Jäykistyminen voi myös johtuas iitä, että autoa on säilytetty tavallista kosteammassa paikassa, esimerkiski huonosti tuuletetussa tallissa, jolooin rasva on imenyt itseensä kosteutta.

Ongelma kyllä häipyy, kun lukkomekanismi irrotetaan, pestään jäykät rasvat pois ja voidellaan mekanismi ohuemmalla aineella, esimerkiksi öljyllä. Mekanismin irrotus vain on aika suuri työ, joten sille tulee hieman hintaa siellä merkkikorjaamolla. Silti sitä ei aivan kenen tahansa kannata ryhtyä itsekään irrottamaan. Jo verhouksen irrotus on sen verran konstikasta, että siinä touhussa särkyvien osien uusiminen voi tulla korjaamokeikkaan kalliimmaksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.