Kysymys:

Suora lainaus uusimman lehtenne artikkelista kymppitonni käytetyllä: "Primerassa on yksipistesuihkutus, ja sen ominaisuuksiin kuulunee alkuvaiheen korkea tyhjäkäynti. Alussa moottorissa on kierroksia jopa 1500, mutta koneen lämmettyä ne sentään laskevat alle tuhannen."

Omassa autossani (ei Nissan) on myös yksipistesuihkutus
ja siinäkin kylmänä käynnistettäessä tyhjäkäynti on korkea, jopa yli 1500rpm.
Mutta eikös tämä johdu automaattiryypystä? Ainakin omassa autossani palaa ryypyn merkkivalo kylmänä käynnistettäessä.

Voisiko Nissanissakin olla kysymys tästä?

Tapio Ketonen:

Jos autossa on bensiinin suihkutus, joko yksi- tai monipisteinen, mitään automaattirikastinta ei silloin ole. Rikastin eli ryyppy eli kuristin on joko ilman virtausta rajoittava läppä, joka sulkee kaasuttimen ilmakanavaa. Tällöin bensaa imeytyy imuilmaan enemmän, seoksesta tulee rikkaampaa eli bensan osuus on suurempi.

Kaikissa kaasuttimissa ei ole kuristavaa läppää, vaan asia hoidetaan kaasuläpän ohi johtavassa kanavassa. Sieltä syötetään mukaan huomattavasti enemmän bensaa. Kun rikastin kytketään pois, tämä kanava suljetaan, ja jos se unohtuu päälle, virtausta ei kuitenkaan kuristeta, joten auto käy ongelmitta, mitä nyt vähän rikkaalla.

Suihkutusjärjestelmissäkin toki käytetään rikastusta, mutta sen hoitaa ohjausjärjestelmä lisäämällä suihkutettavan bensan määrää. Lisäbensa on tarpeen,koska osa bensasta tiivistyy sylinterien ja imukanavan seinämiin eikä höyrysty. Höyrystyminen eli sekoittuminen ilmaan taas on palamisen edellytys.

Tyhjäkäyntikierrokset ovat yleensäkin hieman tavanomaista korkeammat, mutta tuo 1500 r/min on mielestäni jo hieman liikaa, koska joissakin tilanteissa auto kulkee ykköselläkin noilla kierroksilla liian kovaa.

Se ryypyn merkkivalo tietenkin voi kertoa kylmäkäyntivaiheen rikastustoiminnon käytössäolosta, vaikka autossa ei varsinaista rikastinta olekaan. Mutta tämän vaiheen pitäisi mennä ohi aika pian, minuutti mielestäni riittäisi.

Tietenkin syy Nissanin liian kovaan tyhjäkäyntiin voi olla myös ilmavuoto imusarjassa. Jos katalysaattoriauto saa liikaa ilmaa, ohjausjärjestelmä pyrkii pitämään seoksen oikeana (lambda=1) ja antaa lisää bensaa. Tällöin kierrokset nousevat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.