Kysymys:

Audi multitronicin ohjekirja vannottaa käyttämään käsijarrua pysäköidessä.
Onko variaattori tässä suhteessa erilainen kuin käsivälitteinen vaihteisto?

Tapio Ketonen:

On. Audissa variaattorin puolikkaita puristetaan yhteen hydraulisen paineen avulla. Kun moottori ei käy, painettakaan ei ole, joten ainakin teoriassa variaattorissa voisi ilmetä luistoa ja auto voisi karata.

Multitronicissa on kuitenkin perinteisen automaatin tapaan myös P- eli pysäköintiasento, ja silloin vaihteiston pitäisi olla lukittuna. Käsijarrun käyttö on tietenkin hyväksi. Aivan kuten tavallisessa käsivaihteistossa, myös Multitronicin yhteydessä on ainakin teoreettisesti mahdollista, että jos toisen puolen vetävä pyörä on liukkaalla pinnalla, se pyörii väärään suuntaan ja päästää auton liukumaan. Käsijarrun käyttö on myös varmistus sen varalta, että vaihde ei lukkiudukaan P-asentoon.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.