Kysymys:

Jatkuvasti näkee väiteltävän siitä, onko modernien turbodieseleiden tehoalue kapea vai laaja. Luulisi tuon selviävän ihan suoraan mittaustuloksista.

Itse tarkastelisin asiaa näin (kyseessä 75 kW:n moottorit ja n. 1300 kg:n autot): Määritetään ensiksi se teho, joka riittää sujuvaan vetoon - se saattaisi olla 20 kW. Silloin dieselissä on kierroksia 1200 ja bensiinimoottorissa 2000. Sitten kierrokset nostetaan tasolle, jolla vielä saadaan tehoa 40 kW. Silloin dieselissä on kierroksia 4300 ja bensiinimoottorissa 6000. Vauhti lisääntyy tällä kierrosvälillä dieselillä 3,6-kertaiseksi ja bensiiniautolla 3,0-kertaiseksi.

Käytännössä dieselillä ajava vaihtaa isommalle viimeistään 3000 kierroksen kohdalla ja bensiinillä ajava 4000 kierroksen kohdalla. Vauhti lisääntyy tällä kierrosvälillä dieselillä 2,5-kertaiseksi ja bensiiniautolla 2,0-kertaiseksi.

Siis kumpikin näistä tarkasteluista antaa tulokseksi, että dieselin tehoalue on bensiinimoottoria laajempi ja vaihtamistarve siten vähäisempi. Mutta miten asia on Ketosen mielestä ? Ja mikä on oikea tapa laskea tehoalueen laajuus?

Tapio Ketonen:

Tuossa tarkastelussa on kaksi lähtöarvoa pielessä. Ensinnäkin kierrosalueen alarajan määrittää paremminkin moottorin toimiva vetoalue kuin saatu teho. Pienessä nopeudessa riittää vähäisempikin teho. Käytännössä alle 1500 kierroksen ei moottorilla voi vedättää, paitsi että teho on vähissä myös käynti on liian tärisevää.

Myös yläpäässä tuo 4300 on useimmille dieseleille liikaa. Esimerkiksi VW:n 74 kW TDI-dieselissä tehokäyrä putoa ajo tuossa vaiheessa niin paljon, että käytännössä meno tuntuu miltei jarruuntuvan. Jospa pysyttäisiin vain suurimman tehon kierroksilla eli 4000 r/min lukemissa. Dieselin kierrosluku nousee siis 2,7-kertaiseksi ja bensakoneen nelinkertaiseksi.

On totta, että 1500 kierroksella bensakone antaa perin vähän tehoa, dieselistä sitä tulee jo reilusti. Niinpä alakierrokset ovat aivan käytännössä käytettävissä. Tuo arvio vaihtokierroksista lienee aika hyvin kohdallaan, joten taitaapa käytettävä kierroslukualue olla aika samanlainen molemmissa, 1500-3000 ja 2000-4000.

Dieselissä teho kuitenkin nousee alussa huomattavasti ripeämmin, joten se tuntuu bensakonetta vahvemmalta. Bensakoneesta tulee tuon käytännön kierrosalueen puolivälissä selvästi vähemmän tehoa. Pitäisi oikeastaan laittaa mukaan samalle pohjalle piirretyt dieselin ja saman tehoisen bensakoneen käyrät, niiden muodot ovat aivan erilaiset.

Dieselin vaihtamistarve on pienempi, koska sillä voidaan ajaa pienemmillä kierroksilla. Moottorin ominaisuuksien takia näin kannattaakin tehdä, sillä teho ei kierrosten myötä nouse yhtä paljon kuin bensiinikoneessa. Mutta etenkin pikkuvaihteilla se dieselin kierrosalueen yläpää tulee etenkin tottumattomalle aika yllättäen vastaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.