Kysymys:

Taloudellista ajoa koskevissa artikkeleissa olen nähnyt seuraavanlaisia ohjeita:
1. Kiihdytä ripeästi haluttuun nopeuteen, koska varovainen kiihdytys kuluttaa enemmän!
2. Käytä lähellä vääntömomentin huippua olevia kierroksia, koska moottorin hyötysuhde on silloin paras!

Mutta luulisi, että reipas kiihdytys vaatii enemmän energiaa kuin varovainen kiihdytys ja luulisi, että pienillä ajokierroksilla ajetaan pienimmällä polttoainemäärällä - senhän näkee jo autotestien kulutuskäyristäkin. Mutta mikä on näiden ohjeiden energiateoreettinen tausta - vai ovatko ko. ohjeet peräti vääriä - ja mitkä sitten ovat oikeat ohjeet ?

Tapio Ketonen:

Pelkästään teoreettisesti ajatellen on aivan sama, kiihdytetäänkö nopeus hitaasti vai nopeasti, nopeuden muutos vaatii aina saman energiamäärän. Nopea kiihdytys on toivottava ennen kaikkea siksi, että on olemassa muutakin liikennettä. Nopea kiihdytys häiritsee muuta liikennettä vähemmän, ja jos hitaan kiihdyttäjän takia muut joutuvat turhaan jarruttamaan ja kiihdyttämään uudelleen, kaikkiaan energiaa kuluu huomattavasti enemmän.

Moottorin hyötysuhde on yleensä parhaimmillaan, kun kuormitusaste on varsin korkea ja kierrokset lähellä mainittua vääntöhuippua. Useimmiten kuitenkin ajettaessa kuormitusaste on varsin matala, joten käytännössä ei päästä lähellekään parasta hyötysuhdetta. Taloudellisin käyntinopeus riippuu voimakkaasti paitsi käyntinopeudesta myös tuosta kuormitusasteesta. Sen määrittäminen ei käytännössä ole helppoa, joten pienten kierrosten käyttö on hyvää käytännön taloudellisuutta.

Asiaa voi ajatella niinkin, että joka imutahdin aikana sylinteriin imetään kylmää ulkoilmaa, joka poistotahdin aikana puhalletaan kuumennettuna ulos harakoille. Mahdollisimman matalat kierrokset pitävät tämän haaskauksen kurissa, kun vain pysytään kohtuudessa.

Testeissä mitattujen kulutuskäyrien muoto muistuttaa usein oikeasta reunastaan venytettyä u-kirjainta. Nousu alapäässä osoittaa, että liian pienillä kierroksilla moottorin hyötysuhde heikkenee voimakkaasti. Loppupään nousu johtuu siitä, että ajovastukset, ennen kaikkea ilmanvastus, kasvavat nopeuden myötä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.