Kysymys:

Seuraavanlaisia ongelmia on ilmennyt -95 Neonissa: kytkinvaijeri meni poikki ja korjattiin monen mutkan kautta huoltoliikkeessä. Työ ei valmistunut sovittuna aikana eikä minulle ilmoitettu viivästymisestä mitään, jonka vuoksi tein turhan auton noutoreissun. Työ valmistui seuraavana päivänä.

Hinnaksi sovittiin (työn osuus) max. 70 euroa, mutta siitä yritettiin veloittaa kaksinkertainen summa. Kytkinvaijerin palasia on kuulemma koitettu onkia (jostain) pois eikä kaikkia saada ilman, että vaihdelaatikko pitää irrottaa.

Puhelimessa korjaamopäällikkö laski hinnan takaisin sovittuun ja totesi, että ei tiedä, kauanko kytkin tulee toimimaan. Jos se hajoaa, eikö vastuu ole korjaamolla!?

Toinen asia: ao. auto pitää käsittämättömän kovaa ääntä kylmäkäynnistyksessä(pakkasta enemmän kuin 10 astetta), vaikka on ollut lohkolämmittimessä. Ääni kestää vain joitakin sekunteja kadoten sitten kokonaan. Muita ongelmia kylmäkäynnistyksissä ei ole. Mistä viasta tuo ääni voisi kertoa, vai onko kyse viasta lainkaan?

Tapio Ketonen:

Viivästymisestä pitäisi tietenkin jo korjausehtojen mukaankin ilmoittaa asiakkaalle. Huonoa asiakaspalvelua siis.

Kyselit tuolla toisaallakin tästä kytkinasiasta, mutta ei samaa autoa sentään kaikilla osastoilla käsitellä, joten vastaan nyt niihinkin kyselyihin.

En tunne Neonin kytkimen rakennetta, mutta jos kytkinvaijerin pää menee kopan sisälle ja vaijeri pääsee katkeamaan, niin se pätkä saattaa tosiaan pudota kytkinkopan sisään. Sinun autossasi oli se vaijerin pätkä ja jokin kumiosa pudonnut sinne, ja korjaamo toimi mielestäni aivan oikein. Tietysti ylimääräinen roima olisi hyvä poistaa jos se onnistuu, mutta kytkinkopassa on niin paljon tilaa, ettei niistä välttämättä ole haittaakaan.

On toki mahdollista, että irtotavara pääsee liikkumaan kytkinkopassa ja osuu pyörivään vauhtipyörään tai siihen kiinnitettyyn kytkimeen. Tällöin syntyy tietenkin jonkinlaista räminää, mutta asiasta ei todennäköisesti aiheudu haittaa. Vaihdelaatikon irrotus on sen verran suuri ja kallis työ, ettei siihen kannata turhan takia ryhtyä. Jos autolle joskus pitää tehdä kytkinremontti, eli joudutaan uusimaan kytkinlevy ja -asetelma, silloinhan sen kopan voi saman tien siivota.

Kytkimen toiminnasta on tietenkin aika vaikea antaa ennusteita. Ja etenkin noin yleisesti. Jos kytkinvaijeri nyt on uusittu, sen arvelisin kestävän aika pitkään, kestihän edellinenkin vaijeri yli kahdeksan vuotta. Varsinaisen kytkinremontin eli siis em. osien uusimisen ajankohtaakaan ei voi ennustaa. Siihen on käyttäjä ratkaiseva vaikuttaja. Jos kytkintä luistatetaan paljon, remontti voi tulla vastaan piankin, siistillä käytöllä kilometrit voivat ainakin tuplaantua ongelmitta.

Kytkimen "hajoaminen" eli rikkoutuminen kuuluu yleensä normaaliksi luettavan kulumisen piiriin. Ainoastaan jos rikkoutuminen johtuu korjaamon virheestä tai sen käyttämien osien poikkeuksellisen huonosta laadusta, silloin homma on korjaamon vastuulla.

Sitten se ääni. Valitettavasti viestissä ei ole ääninäytettä mukana! Jos kyseessä on terävä kalkattava ääni, syy voisi olla hydraulisesti säätyvissä venttiileissä. Venttiilinnostimet valuvat auton seistessä tyhjiksi öljystä, ja etenkin pakkasella vie aikansa, ennen kuin ne taas täyttyvät. Venttiileissä on siis hetken ajan liian suuri välys, ja kalina johtunee siitä. Pakkasella öljy on kylmempää ja jäykempää, siksi ääni häipyy hitaammin. Kyseessä ei ole vika eikä vaarallinen ominaisuus.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.