Kysymys:

Minulla on jo toinen BMw 316 E46, Kummassakin on ollut ihmeellisiä vikoja ekassa jarrut täristivät tärinä tuntui ohjauspyörässä. Autooni vihdettiin alatukivarsia eteen kolmet jarrulevyjä ainakin kuudet. Puslasarjoja ym. Korjauksen jälkeen vika ilmeni aika nopeasti.

Vaihdoin auton uuteeen samanlaiseen jossa ei tuota täristysvikaa ole, mutta autolla on ajettu nyt 88 000 km. juuri tänään vaihdettiin kolmannet alatukivarret eteen. Eli ne ovat aikamoista kulutustavaraa, kesto noin 30-40 tuhatta km. Onko näitä nyt yleisesti kaikissa autoissa vai vain BMW:ssä autoni on vm. 2000.

Tapio Ketonen:

Bemarin tukivarret ovat todellakin legendaarisen heikot. Kestävyys on koko ajan ollut tuota luokkaa, mutta tyytyäisinä ne bemaristit vain kehuvat autojaan! Eivätkä ne tukivarret ole edes turhan halpoja.

Tukivarsiviat ovat yllättävän yleisiä eurooppalaisissa autoissa, japanilaisissa niitö ei suuremmin esiinny. Suunnittelijoiden insinööritaidot lienevät idässä paremmat, sillä pallonivelten kestävyyshän riippuu vain kahdesta asiasta. Ensinnäkin nivelten suojuskumien pitää suojata nivelet kunnolla ja lisäksi niveltapin halkaisijan on oltava riittävän suuri, etteivät kuoppien ym. aiheuttamat iskut nosta pintapainetta nivelpinnassa liian suureksi.

Suojuskumit eivät liene paha ongelma. Niinpä katse kääntyy mitoitukseen. Jos pinnassa oleva voiteluainekalvo rikkoutuu, metalli osuu suoraan toiseen metalliin. Tästä aiheutuu kulumista, ja samalla voiteluaineen sekaan joutuu metallihiukkasia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.