Kysymys:

Miten autoissa jaetaan sähkö eri laitteille? Eli missä tapahtuu paksun akulta lähtevän kaapelin jako esim. valoille ja soittimelle?

Akultahan + -kaapeli matkaa ymmärtääkseni solenoidille, joka ohjaa starttia, mutta mihin se siitä menee ja missä tuo edellä mainittu jako tapahtuu?

Tapio Ketonen:

Yhä useammissa autoissa akun päällä on pitkä jakokisko, josta lähtevät johtimet eri kohteille, aika usein erillisten sulakkeiden kautta. Aiemmin homma ratkaistiin niin, että jako tapahtui käynnistimen solenoidin kytkinruuvissa, siihen oli yhdistetty laturilta tuleva virtajohto sekä sulakerasialle menevä johto. Akkukaapelissa ei mitään sulaketta voida käyttää.

Seuraava jakautuminen tapahtuu virtalukolla ja sulakerasialla. Osa laitteista saa virtaa aina, osa vain joko sytytysvirran tai virtalukon radioasennon kautta. Aika monessa autossa virtalukolle tulevassa johdossa on iso ns. pääsulake, mutta sitten edelleen lopullisiin käyttökohteisiin menevissä johdoissa on pienemmät sulakkeet. Sulakerasia siis on se lopullinen jakopiste.

Käytännössä tämä on vielä paljon monimutkaisemmin toteutettu, sillä monia toimintoja ohjataan releillä. Releet saavat ohjausvirtansa yhtä kautta, mutta varsinainen suuremman virran syöttö tapahtuukin toista kautta. Mutta antaa nyt yksityiskohtien olla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.